Geniet nooit met mate! - Reisverslag uit Nkhata Bay, Malawi van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu Geniet nooit met mate! - Reisverslag uit Nkhata Bay, Malawi van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu

Geniet nooit met mate!

Door: lon en jw

Blijf op de hoogte en volg lonneke en jan willem

14 Mei 2015 | Malawi, Nkhata Bay

Laat ik meteen maar met een cliché beginnen; ‘Time flies when you are having fun!’

Ik zie dat mijn vorige verslag van december 2014 is. Dat zegt genoeg toch? We hebben afgelopen maanden hard gewerkt bij de Greenshop en ook weer een hoop bezoek gehad. Dan is de dag voorbij voordat je de slaap goed en wel uit de ogen hebt! Omdat JW en ik erg weinig tijd voor onszelf hebben gehad de afgelopen jaren, zijn we de maand april lekker op vakantie geweest naar Zuid Afrika. Wauw, dat was gewéldig! We waren een aantal jaar geleden al eens in Zuid Afrika geweest en dat smaakte naar meer. Vanuit Lilongwe kan je eigenlijk nergens goedkoop naartoe vliegen en na het nodige gespeur op vliegticket-websites kwamen we op een vlucht naar Johannesburg die we wel konden betalen. Dus zo werd de keuze gemaakt, South Africa here we come!

In Johannesburg hebben we een auto gehuurd, tentje achterin en karren maar! Op naar Kaapstad. Wat voelden wij ons rijk in een mooie glimmende auto waar zelfs allemaal knopjes in het dashboard zitten! Wat een luxe! (onze auto in Malawi is geheel kaal achtergelaten na een overval jaren geleden…) Met de nodige meezingers door de speakers scheurden we door de vlakke en droge Vrijstaat in een paar dagen naar Kaapstad. Geheel schor gezongen kwamen we op 29 april in Kaapstad aan; wat een fantástische stad!

We hadden van te voren al een appartement geboekt zonder precies te weten waar en wat het was. Het bleek een heel fijn appartement te zijn midden in de stad met eigen keuken en badkamer en pal aan het park. Dus ik had mijn hardloopschoenen niet voor niets meegenomen. Iedere ochtend sprong ik frisjes (nou ja) mijn bedje uit om in het park tussen de eekhoorntjes en vreemde vogels met uitzicht op de Tafelberg mijn rondjes te lopen. Als ik terugkwam in het appartement had JW de koffie klaar en aten we de heerlijkste ontbijtjes met vers bruinbrood met kaas en heerlijk fruit en yoghurt uit de Spar. Wat een walhalla die Zuid Afrikaanse supermarkten, alles waar we maanden lang naar uit hadden gekeken was hier te krijgen. Die rondjes in het park waren dus geen overbodige beweging….
Het was ook niet alleen al het lekkers uit de supermarkt waar we onze dagen en magen mee vulden, in de West Kaap vind je de beste wijngaarden van Zuid Afrika en ja dat was natuurlijk ook wel een bezoekje waard. Een goed glas wijn wordt door ons wel gewaardeerd ;)

We hebben voor een dag of tien een auto gehuurd en zijn wederom met de tent achterin op pad gegaan. Wat een práchtige omgeving! De kustlijn is echt heel bijzonder mooi. Het natuurgebied rond Kaap de Goede Hoop is ruig en heel spectaculair. De oceaan is alleen bizar koud, zo koud dat zelfs ik er niet in ging. Na een minuutje met mijn voeten in het water trok de kou in mijn kuiten en dan weet je echt niet hoe snel je eruit moet, bekijk het maar! Maar wandelen over het strand in het ochtendlicht is een stuk beter te doen en helemaal als je dan in de azuurblauwe golven de zeeleeuwen ziet surfen! Woehoe!

We hebben enorm genoten van het Zuid Afrikaanse landschap, ’s avond een heerlijk ‘braai’ met vers struisvogelvlees en de beste wijnen voor een prikkie. Wat een ellende!

Na een week of drie kregen we bezoek uit Nkhata Bay. Steve en Siân kwamen een paar dagen op bezoek in Kaapstad en met hen hebben we natuurlijk ook wederom de nodige wijnfestivals bezocht. Volop genieten en heerlijk bijkomen dus.

Na een maand totale rust en heel veel plezier vlogen we weer terug naar Lilongwe. Terwijl we op het vliegveld in de rij stonden voor de Ebola-check, zagen we op de landingsbaan het vliegtuig van Ethiopian Airlines landen met aan boord Jet en Ellen! En zo ging de pret gewoon door. ’s Avonds zaten we al weer op onze veranda met een wijntje in de hand. Alweer een hoop gezelligheid!

Nu Jet en Ellen verder zijn getrokken op avontuur door Afrika, zijn Jan Willem en ik aan een gezondere leefstijl begonnen. Iedere ochtend op de Hometrainer en geen drank meer door de weeks. Gewoon weer ’s morgens vroeg uit de veren om voor de Greenshop aan het werk te gaan en een beetje ritme is best lekker hoor. JW en ik zitten vol met inspiratie voor de toekomst van de Greenshop en ons privé leven hier. Ik heb zelfs de Tonga Lessen weer opgepakt, het wordt nu echt tijd dat ik wat meer met de mensen kan communiceren in hun taal. Ik spendeer ook veel meer tijd in de tuin en hoop over een paar weken worteltjes, rucola, radijsjes en zelfs pastinaak uit de tuin te eten. Het is heerlijk om hier zo veel mogelijk zelfvoorzienend en met het ritme van de natuur te leven. Daar nemen we nu ook wel wat meer tijd voor. Bij de Greenshop loopt het lekker en we hoeven er niet meer zo bovenop te zitten, dus we hebben wat meer tijd voor onszelf. En daar genieten we heel erg van, het leven is fantástisch!


  • 14 Mei 2015 - 12:24

    Paula:

    Hi Lonneke,

    Weer heerlijk om te lezen. Fijn dat jullie even hebben mogen genieten van die luxe. Zo fijn af en toe.:) succes met de taallessen. Interessant masr zeker niet gemakkelijk lijkt me. Mark en ik hebben ook wat knopen doorgehakt. Ik ga tijdelijk naar NL en Mark blijft op Koh Tao. Zal ff wennen worden. Daarna willen we graag weer reizen. Wellicht toch Afrika!;)

    Een goede tijd gewenst samen.

    Liefs Paula

  • 14 Mei 2015 - 15:57

    Karin Jansen:

    Wauw, dat klinkt als een heerlijke vakantie! De foto's spreken ook voor zich! Heel fijn dat jullie het goed hebben gehad en volop konden genieten. Dat is dan ook heel erg verdiend!! Nu maar weer lekker in het ritme komen en aan het werk. Geniet daar ook lekker van! Dikke kus!

  • 15 Mei 2015 - 15:19

    Petra Schaub:

    Mooi leven hebben jullie! Geniet ervan!

  • 16 Mei 2015 - 13:08

    Aswin :

    Mooi mooi mooi! Wat fijn dat jullie ook weer wat meer de tijd aan jezelf hebt.
    Het is jullie gegund om ook lekker te geniën na al het harde werk!

    Liefs Aswin

  • 16 Mei 2015 - 13:09

    De Juf Van Aswin:

    Genieten....

  • 19 Mei 2015 - 18:57

    Jet:

    Deed JW sinterklaas na op die foto met de auto, gelukkig geen mijter die in de boom kan vliegen...
    Haha ik moest er gewoon aan denken toen ik de foto zag. TSJA wat moet ik verder zeggen, jullie begrijpen de boodschap ´geniet nooit met mate´ erg goed, en kunnen het prima in handelen omzetten.
    Ik mis jullie, en het leven en genieten in Malawi erg.

    Tot mails, skypes, bels!! groeten Jet

  • 14 Juni 2015 - 10:57

    Marlijn:

    In het kader van beter laat dan nooit, heb ik het verslag zojuist goed gelezen. Wat een heerlijke tijd met fantastische foto's. Geniet nooit met mate is een super motto :-)
    Liefs en tot snel, dan komen mee genieten.
    Marlijn XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

lonneke en jan willem

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 643
Totaal aantal bezoekers 213512

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2013 - 02 Oktober 2017

Malawi 2013

21 Juni 2012 - 25 Augustus 2012

vooronderzoek

01 April 2009 - 13 April 2010

rondje om de wereld

01 Juni 2006 - 12 Januari 2007

Afrika

Landen bezocht: