Mango regens - Reisverslag uit Nkhata Bay, Malawi van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu Mango regens - Reisverslag uit Nkhata Bay, Malawi van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu

Mango regens

Door: lon en jw

Blijf op de hoogte en volg lonneke en jan willem

06 December 2013 | Malawi, Nkhata Bay

Even weer een berichtje van Lon en JW. We zijn nu ruim twee maanden in Malawi en nog steeds is iedere dag een avontuur en leren we iedere dag weer nieuwe dingen. Over Malawi, de mensen en vooral over onszelf. Ja, ja, we worden nog eens slimme mensen!

Vorige week is de eerste regen gevallen. Godzijdank, het was de afgelopen weken absurd warm en plakkerig. Drie keer per dag zwemmen was nog niet genoeg om niet totaal klef rond te lopen. Na de eerste regen hebben we zelfs even een lange broek aangehad, maar helaas bleek deze koele lucht maar van korte duur. Het bleek de ‘mango rain’ te zijn. Dat zijn de regens vóór het echte regenseizoen. Ondertussen zitten we dus weer te zweten en zijn we eigenlijk vrij lui omdat het gewoon te warm is om ons druk te maken. Met het onstuimige weer is het uitzicht op het meer wel heel gaaf. We zien de lichtflitsen van het onweer aan de overkant in Tanzania en daartussendoor schijnt de zon prachtig over het meer. De vogels spelen op de wind en de kinderen gaan door het dolle in de golven. Wij hebben in Mzuzu een nieuwe cafetière gekocht en zitten met een bakkie koffie te genieten van het schouwspel.
Ondertussen zijn we ook wel bezig hoor, maar het tempo ligt wel wat laag de laatste tijd. Voor ons project zitten we te wachten op een bankrekening en daar zouden we vandaag nieuws over krijgen, maar helaas, dat is niet gebeurd. Ach, je leert wel geduld op te brengen hier hoor, ongeveer de helft van de beloftes die hier gemaakt worden, komen de mensen niet na. Maar als je daar al op ingesteld bent, is het niet zo vervelend. Het is dan juist een leuke verrassing wanneer iemand wél iets voor elkaar heeft gekregen.
Zo heb ik een week of drie geleden bij iemand in het dorp een aantal grote plantenpotten besteld. Die zouden na een paar dagen klaar zijn. Afgelopen week ging ik nog maar eens vragen hoe het ermee staat. Het gevleugelde antwoord was; ‘You wait from Monday to Sunday.’ Nou dat kan dus nog wel effe duren… We gebruiken nu lege cementzakken als plantenbak, goede recycling en heel esthetisch!

Tja en verder, we hebben eigenlijk zo veel verhalen dat we niet eens weten wat we moeten vertellen.
De mango’s vallen met bosjes uit de bomen en de vrouwen en kinderen schreeuwen de hele dag om mango’s . We zetten nu aan het eind van de middag een emmer met mango’s buiten de poort en dan kunnen ze die verdelen. Af en toe horen we na 5 minuten al “Madam, finished!’ Maar als we dan even buiten de poort kijken zien we dat de kinderen de mango’s achter het zand hebben verstopt. Hahaha!

Laatst zijn we een zondagmiddag wezen varen samen met Steve, Sian en Tina met de boot van Katua, een visser die naast ons huis werkt. We gingen langs de kust richting het zuiden. Dat was echt een fantástisch middag. We voeren over het kraakheldere water en zagen de kleine gekleurde visjes waar lake Malawi beroemd om is overal om ons heen zwemmen. Boven ons vlogen de visarenden met ons mee. We doken van de kliffen en speelden met de kids in het water. Even een biertje op Chikale Beach op de terugweg en tijdens de zonsondergang weer naar huus. Wauw, wat wonen wij op een bijzondere plek! Op zulke middagen voelen we ons natuurlijk über-gelukkig, maar ook gewoon op maandagochtend is het leven hier vol verrassingen en meestal heel erg leuk.

Sinterklaas was dit jaar zelfs ook in Malawi. Ja, zwarte pieten genoeg! Hier hoor je geen gewauwel over gekleurde pieten met of zonder lippenstift ;)
We hebben heel hard gezongen zodat de kinderen in het water verbaast naar ons bleven staan kijken. De chocoladeletters van Sint Rjimke waren in een half uur al op!

Nu gaan we richting de Kerst, geen idee of de arreslee ook in deze temperaturen rijdt, we zullen het wel zien!

Bedankt trouwens voor alle leuke reacties. Onze mailbox ontplofde bijna! Wat leuk dat jullie allemaal zo geïnteresseerd zijn in onze zin en onzin. We hebben ED gevraagd of hij binnenkort ook wat wil schrijven, maar hij heeft nog steeds last van een cultuurschok, dus dat kan nog wel effe duren. Jet en Jeroen komen over een paar weken op bezoek, wie weet komt hij dan een beetje los.

Tot het volgende verslag maar weer!

Lon en JW

• 06 December 2013 - 16:00

Dini Van Zutphen:

Geweldig Lon en JW,
    Wat goed dat jullie zo gelukkig zijn daar. Het klinkt ook allemaal fantastisch.
    Geniet, geniet, geniet.
    Ik vind het zo leuk om steeds wat van jullie te horen.
    Ik kijk er echt naar uit.
    Groetjes van
    Dini.

• 06 December 2013 - 16:22

Ard:

Wow, looking good! Knuffels uit Groningen!

• 06 December 2013 - 16:24

Eeuwout Baart:

In een winters landschap bij ons boven op de berg lees ik dat het bij jullie zo afschuwelijk warm is.
    Leuk te lezen dat jullie het daar naar de zin hebben.
    Overigens mango's vinden wij ook erg lekker, maar hier wij zullen daarvoor wel naar de supermarché moeten gaan Sinterklazen en zwarte pieten kennen ze hier niet, wel père noël. Gisteren heb ik a lmijn eerste optreden gehad.Ik ben namelijk de regionale kerstman voor de scholen. Hij komt weliswaar niet uit Lapland, maar hij heeft een accènt du nord.
    Ik wens jullie prettige kerstdagen en een prettige tijd in Afrika.
    Eeuwout

• 06 December 2013 - 16:26

Siegfried Deniz:

Ha JW /Lonneke! Genoten van je verslag, fijn om van jullie te horen! Ik probeer binnenkort een ouderwetse brief voor jullie te schrijven. Hoop hem op tijd af te hebben voor jetl en jeroen vertrekken. Kunnen ze het meenemen! Mooiste zou zijn ouderwets met de post! He veel plezier daar en een herfstige knuffel
    Vanuut de lage landen :-)

• 06 December 2013 - 16:53

Ivo:

Ha Lon en JW,

Ik zie dat jullie al aardig gesetteld zijn! Gezellige keuken! Enne... zo koken wij ook hoor, lekker op de gas fles! Alleen hebben wij er een fornuis boven :-). Klinkt allemaal super en het tempo komt zoals het komt... geen stress! Succes en de groeten van ons!

Ebru & Ivo

• 06 December 2013 - 16:58

Cath:

Heerlijk! Ik krijg weer helemaal heimwee! Wat een prachtige plaatjes allemaal! Zoals mijn moeder al zei: geniet geniet geniet! En vooral blijven schrijven, we kijken er allemaal naar uit! groetjes uit Texas

• 06 December 2013 - 18:18

Karin:

Ik ben wel benieuwd naar al je mango recepten Lonneke! Wat een luxe al die mango's uit eigen tuin :-)

• 06 December 2013 - 20:50

Jet En Jeroen:

Lieve Lon en JW --- we hadden al zin om naar jullie toe te gaan - maar nu kunnen we helemaal niet meer wachten..... mooie kiekjes, nog mooier verhaal over jullie belevenissen. Zin om te varen ook op lake Malawi, misschien net zoiets als op de Spritzer 65, maar dan met lauw bier ;-) Take care! Tot gauw!!!!

• 06 December 2013 - 21:34

Hanneke :

Wat heerlijk om te lezen dat jullie het zo naar je zijn hebben daar! En dat jullie redelijk goed kunnen wennen aan de andere gewoontes, ik zou het lastig vinden... Maar zoals jullie schrijven, je stelt je er gewoon op in. Fijne decembermaand. X

• 06 December 2013 - 23:34

Sandra:

Jeetje!!! Een leven wat ik me persoonlijk niet voor kan stellen maar ontzettend mooi hoe jullie het daar naar jullie zin hebben!
    Hele fijne feestdagen alvas!
    Groeten: Marijn & Sandra

• 07 December 2013 - 15:06

Familie Van Eijnsbergen:

Wat mooi dat we zo wat van jullie werk en leven kunnen mee maken!!
    We hopen dat jullie werk daar voor velen tot zegen mag zijn en ook voor jullie persoonlijk!
    Een hartelijke groet uit Hasselt van de familie van Eijnsbergen

• 08 December 2013 - 14:49

Rinie Van Der Linde:

Lieve Lon en Jw,
    Wat ziet het er allemaal gezellig uit! Heerlijke sapjes. We hopen ze nog eens bij jullie te drinken.
    Goede muur gemetseld. Geniet van de natuur.
    Groeten en veel kerstplezier met Jet en Jeroen. Wij gaan naar Hasselt.
    Tante Rinie.

• 08 December 2013 - 21:25

Petra Schaub:

Hallo Lon en JW, goed verslag weer! Ik zie op de foto een poes. Hebben jullie een poes? En hoe gaat het met het hondje? Groeten Petra, en natuurlijk ook van René

• 09 December 2013 - 12:52

Lonneke En Jan Willem Van Zutphen/ Hasselt:

Ah, we zijn helemaal vergeten te vermelden dat onze Iwe al is overleden. Het beessie was te zwak en had waarschijnlijk een aangeboren afwijking in zijn maag of darmen. Het was wel heel spijtig en verdrietig. We hebben inderdaad een kat, ik zal er volgende keer wat leuke plaatjes van plaatsen. Ik als anti-katten-mens vind het een hartstikke leuk beest, de wonderen zijn de wereld nog niet uit!

• 09 December 2013 - 13:25

Aletta:

Hoi Lonneke en Jan Willem,

Wat leuk om jullie belevenissen te lezen.. Ik ben een weekend bij Rjim op bezoek, en zij heeft me jullie site laten zien. Ik zou het ook wel erg leuk vinden om deze blog over jullie leventje daar te volgen. Zouden jullie mij ook een mailtje willen sturen als er weer wat nieuws op staat? Thanx alvast.
    Heel veel plezier en succes in Malawi!!!

Groetjes Aletta

• 09 December 2013 - 19:34

Joost:

Hey willem en lonneke.

Leuk om wat van jullie te lezen en te zien. Het ziet er ontzettend gaaf uit. Kun je niet een paar van die manco's opsturen om te verkopen. Succes verder. Groeten joost maureen emma thijs en ?

• 17 December 2013 - 16:48

Marlijn:

hé Lon en JW,
    Wat een top verhaal weer. Heerlijk om te lezen als je met een buikgriep op de bank (of wc...) zit. Over een paar dagen lust ik ook wel weer een mango-sapje. Geef ze maar aan Jet en Jeroen mee.
    Veel liefs, Marlijn

• 22 December 2013 - 20:45

Gerrie Eenkhoorn :

Hallo lonneke en jan willem
    Fijn dat t goed met jullie gaat .We wensen jullie fijne feestdagen samen met Jet en Jeroen
    En een heel gelukkig en gezond 2014
    Hartelijke groet van theo en Gerrie Eenkhoorn

• 02 Januari 2014 - 21:27

Marianne:

Hey Lon en Jw
    Om te beginnen natuurlijk voor jullie de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar. Hopelijk lukt het jullie, met de nodige steun vanuit ons kikkerlandje, ook dit jaar om daar weer veel goeds te doen. Waanzinnig om te zien en lezen hoe jullie daar leven en vooral genieten. Erg leuk dat Jet en Jeroen nu bij jullie op bezoek zijn, dat is ongetwijfeld dubbel genieten! De groetjes daar en natuurlijk weer enorm veel succes! Frans, Marian, Esmee en Britt