Beestenboel - Reisverslag uit Nkhata Bay, Malawi van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu Beestenboel - Reisverslag uit Nkhata Bay, Malawi van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu

Beestenboel

Door: lon en jw

Blijf op de hoogte en volg lonneke en jan willem

05 Januari 2014 | Malawi, Nkhata Bay

Beestenboel

Het wordt steeds drukker in huis. Eerst waren we alleen met La Chesa onze kat en drie kippen, maar na drie maanden delen we ons huis en tuin met een enorme beestenboel; kakkerlakken, spinnen, schorpioenen, muizen, varanen, heel veel vliegend spul en een puppy! Met de meeste van onze nieuwe inwoners zijn we niet zo blij, maar wel met Charlie onze pup. We hebben Charlie opgehaald bij haar moeder toen ze een week of 6 was. Dat is een beetje te vroeg, dat weten we, maar we zagen dat ze snel achteruitging onder de zorg van de moederhond en de Malawiaanse eigenaar. We wilden een drama zoals met Iwe voorkomen, dus we hebben ons over haar ontfermt. De eerste week hebben we 9 dikke vette maden uit haar lijfje moeten drukken, maar verder is ze kerngezond en groeit ze als een malle. De foto’s van de maden zijn op aanvraag verkrijgbaar…

We zijn zo’n beetje de godganse dag zoet met Charlie, maar we lachen ons krom om het beessie. Vooral La Chesa is ook heel blij met de komst van een speelmaatje. La Chesa geeft Charlie nu judoles en Charlie is een snelle leerling, maar zonder klauwen wint ze het voorlopig niet van de kat en ligt ze vooral op haar rug. Chesa scoort de ene ippon na de andere! Het zal jullie niet verbazen dat we in dit verslag nogal veel foto’s van ons puppy hebben geplaatst. Wie had ooit gedacht dat wij nog eens als een stel verse ouders met de camera de hele dag achter ons kind aan lopen te rennen? Maarja, ze is ook zoooo schattig…. en zo slim en zo lief en zo mooi en zo ..... .

De overige beesten komen nu naar binnen omdat het steeds vaker en steeds heftiger regent. Op zich valt het nog best mee hoor met het ongedierte, maar de schorpioenen vonden we minder leuk. Het waren maar hele kleintjes, maar nou heeft JW ergens gelezen dat juist de kleine schorpioenen giftig kunnen zijn. De kakkerlakken zijn gewoon ranzig en de muizen hebben we wel onder controle, het zijn er, denk ik, maar één of twee. La Chesa jaagt vooral op het strand naar hagedissen, dus ze doet haar naam niet echt eer aan. Maar haar jachtmanoeuvres zijn een spektakel om naar te kijken. Regelmatig springt ze van de veranda om als een razende roeland op het strand over de keien te vliegen op jacht naar een hagedis. En ja, ze heeft regelmatig beet. Gelukkig eet ze de buit smakelijk op zodat het strand niet vol ligt met hagedissenlijkjes.
Jw is inmiddels verslaafd aan de geur van Dettol en daarom dweilen we de boel zo’n beetje iedere dag om het lekker schoon te houden binnen en dat helpt wel. Dank aan de Dettol fabrikant!

Naast de beestenbende hebben we nog meer bezoek. De eerste gasten uit Zwolle zijn neergestreken in Nkhata Bay!
Jet en Jeroen zijn op tweede kerstdag geland in Mbeya (Tanzania) en wij zijn ze daar op gaan halen. 12 uur heen en 10 uur terug en zeulen met een mega-koffer (waarvan de wieltjes nog op de brug tussen Tanzania en Malawi liggen), maar het was het waard. Niet alleen de enorme hoeveelheid lekkers en leuks en handigs dat zij bij zich hadden, maar vooral ook de gezelligheid. We zitten bijna iedere avond op het strand met een glaasje wijn en boerenkaas van de Zuivelhoeve, mmmmm! Ouderwets gezellig!

Jet en Jeroen hadden ook een koolstoffilter om het kraanwater te zuiveren bij zich. Wel lullig dat twee dagen voordat ze aankwamen de Waterboard ons heeft aangesloten op de hoofdwaterleiding waardoor we nauwelijks nog problemen met vervuilt water hebben. Maar met het filter is het water nóg schoner en lekkerder!
Binnen gloeien de meegebrachte solarlampjes van de Ikea en het is zo een gezellig en knus huisje. Op de toilet brandt de kerstverlichting en we hoeven nu niet meer met een lampje in de hand op te passen voor ongedierte, nu zien we ze zitten! Misschien is het daarom dat we nu meer ongedierte hebben, nu zíen we ze!

Met Jet en Jeroen zijn we op bezoek geweest bij Bobby Mlongoti. Eerst zijn we bij de Greenshop gaan kijken en hebben Jet en Jeroen het nieuwe te ontwikkelen land bewonderd. Daar ging de buurman met 150 kilo bovenop het achterpootje van Charlie staan. Dat was eigenlijk wel haar eigen schuld hoor, maar ze jankte er niet minder om. Het bloedde flink en Lonneke probeerde haar gerust te stellen en zat daardoor lekker onder het bloed. Daarna op bezoek bij de familie van Bobby en natuurlijk poseren voor de foto. Iedereen had zijn beste kloffie aan en het smerige shirt van Lonneke sloeg de plank dus wel een beetje mis. Even Photoshoppen dan maar voordat we de foto’s uitprinten voor Bobby en zijn vader. De beste man is 93 jaar en is nog zo kwiek als een jong vogeltje. Hij spreekt geen woord Engels, maar onder het genot van vette kei-harde chips en rozemarijnthee hebben we toch heel leuk kennis kunnen maken.

Kerst hebben we dit jaar overgeslagen, we hebben niet één kerstliedje gehoord dit jaar. Wat een verademing! (Lijn, we hebben jouw kerstliedjes in oktober al geluisterd en heel hard mee gezongen in de auto onder verbaasde blikken van de omstanders…)
Oud en Nieuw hebben we gevierd bij Kaya Papaya. Daar speelde de Yah Family Band, (de enige band in Nkhata Bay) en DJ Snaggy J (de enige fatsoenlijke DJ in Nkhata Bay). We hebben ons best gedaan om op de Afrikaanse manier te dansen; door de knieën, kont naar achter en schudden maar! De kleine kinderen deden het toch beter en uiteindelijk zijn we maar aan de Gin Tonic gegaan om wat losser in de heupen te worden. Het gevolg laat zich raden; de volgende dag met spierpijn en koppijn op de boot voor een boottochtje met Jet, Jeroen, Steve en Sian. Veel drinkwater mee en een lekkere frisse duik van de rotsen is een goede antikater behandeling. Onze Nieuwjaarsduik was héérlijk!

We hopen dat jullie ook allemaal fijne feestdagen hebben gehad en dat het komende jaar veel leuks voor iedereen in petto heeft. Wij houden jullie op de hoogte van onze leuke en minder leuke ervaringen in Malawi het komende jaar!

• 05 Januari 2014 - 10:27

Karin:

Wat gezellig al die beesten in huis haha! Nou ja, hoort er waarschijnlijk allemaal bij en wie weet went het wel. En toegeven...Charlie is zeker een schatje! Is het wel goed afgelopen met zijn gewonde pootje? Super gezellig dat Jet en Jeroen er zijn. Proost :-) En verder natuurlijk de beste wensen voor 2014. Dat er nog maar heel veel mooie en leuke dingen op jullie pad mogen komen!! Xx

• 05 Januari 2014 - 11:15

Marleen En Meiden:

Gelukkig Nieuwjaar! Wat een heerlijk verslag weer op mijn laatste vakantiedag :-)
    Maaike wil nu helemaal niet meer naar Afrika: beestjes in en om het huis? Insecten dus? Brrr ;-) Ik wil niet de foto's zien van de maden, maar vraag me wel af hoe jullie dat gedaan hebben...arm beestje. Hij ziet er zeer lief en gezond uit. Fijn dat kat en hond dikke maatjes zijn. Weet uit ervaring hoe leuk dat is! Veel plezier met Jet en Jeroen XX en liefs uit Hasselt

• 05 Januari 2014 - 12:00

Mies:

Ook voor jullie een heel voorspoedig 2014. Jullie krijgen nog post van mij.
    Leuke,mooie foto,s.Zolang jullie nog op teenslippers kunnen lopen,zal het met het ongedierte
    wel meevallen. Pas nog een begrafenis gehad van een kennis.overleden na een niet bijtijds onderkende ziekte van Lyme.Veel succes met jullie hondje.Die van mij is 7maanden ,het tuincentrum zal haar dankbaar zijn,rukt alle planten uit de tuin en probeert zich naar de onderkant van de wereld te graven. Zo houd ik me bezig, doen jullie iets nuttigs,dan zijn we allemaal blij.

Veel groeten uit Sittard
    Mies

• 05 Januari 2014 - 12:37

Ivo:

Mooie verhalen weer en een heel lief puppy; een schatje. Gelukkig nieuwjaar en de allerbeste wensen voor 2014! Maak er een top jaar van en succes met de projecten! Groeten van ons.

• 05 Januari 2014 - 17:01

Petra:

Prachtige foto's. Wat grappig de kat en de hond in 'dikke maatjes'. Leuk hoor!

• 05 Januari 2014 - 21:51

Wanda:

Wauw!! Super! Gelukkig nieuw jaar voor jullie allemaal!
    Op de nieuwjaarsborrel ben ik gecharterd door moeders om mee te doen met de triviant avond 14feb! Leuk om een piepklein beetje te kunnen bijdragen met een gezellige avond!
    Geniet daar maar lekker !

• 06 Januari 2014 - 13:37

Cath:

Gelukkig nieuwjaar! Wat een schattige pup zeg! Veel plezier en succes weer, ik kijk weer uit naar het volgende verslag...

• 08 Januari 2014 - 19:29

Jeroen En Jet:

Nog maar net afscheid genomen maar missen Malawi nu al - en vooral jullie Charlie lownoise en mental chesa !! Keep in contact - erg gave foto's trouwens! Vanuit peace of mind ( erg fijn guesthouse) de groeten en we zullen Wout en Jannie wat extra belegen meegeven !!! Take care!!

• 20 Januari 2014 - 18:42

Ingeloes:

15 dagen later kom ik erachter dat er een nieuw verslagje is! Wat tof weer, gezelligheid ten top. Het is maar goed dat ik uit betrouwbare bron weet dat jullie ook keihard werken daar! Haha.
    De 2 gewenste beesten zijn snoepig! Ik stuur Muis wel op, zij vangt muizen. X