¡Hola, Coca Cola! - Reisverslag uit San Marcos La Laguna, Guatemala van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu ¡Hola, Coca Cola! - Reisverslag uit San Marcos La Laguna, Guatemala van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu

¡Hola, Coca Cola!

Door: Lon en JW

Blijf op de hoogte en volg lonneke en jan willem

11 Oktober 2009 | Guatemala, San Marcos La Laguna

Een nieuw continent; nieuwe avonturen met Lon en JW!

We hebben de pinda´s, noodles en brommertjes achter ons gelaten en vertoeven nu in de wereld van cervezas, burritos en banditos. We hadden de eerste paar dagen wel even wat moeite met omschakelen van de Aziatische chaos naar het Midden-Amerikaanse levensritme. Inmiddels hebben we de ´beat´ te pakken en voelen we ons heerlijk in het Latino wereldje.

Ons Azie-avontuur hebben we in stijl afgesloten in Jakarta met zes grote Hollanders in twee tuktuks...... We hebben enorm veel gelachen tijdens de ontmoeting met Pa, Ma, Gerard en Miep. Na de ´ontberingen´ in Mataram was het Travelers Hotel in Jakarta een welkome traktatie; die stilte, die airco, die T.V, die minibar....en vijf zakken drop waren ook niet verkeerd! Nogmaals bedankt!

En toen, op naar Midden-Amerika.
We zijn drie dagen onderweg geweest om zo goedkoop mogelijk ruim 25.000 km naar Cancun af te leggen. Poeh, dat was een reis! Even kijken of we het nog weten.
Van Jakarta naar Kuala Lumpur, daar stonden we op het verkeerde vliegveld en hebben we op vijf minuten na nét niet onze vlucht gemist naar Singapore. Op Singapore airport hebben we een nachtje op de zachte banken van het prachtige vliegveld geslapen (een soort van couchsurfing dus...) Toen van Singapore naar Tokyo, stiekem dus toch in Japan geweest en snel even ´take away sushi´ gegeten. Daarna van Tokyo naar Chicago. Halverwege deze vlucht gingen we de datumgrens over en dus moesten we vrijdag 25 September nóg een keertje doen, zonder nachtrust tussendoor. We waren voorbereid op een nacht wachten op Chicago airport, maar we mochten toch zonder visum de U.S.A betreden. Daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt en in een all American style Hotel in coma gelegen. Wat een feestje was dat!
De laatste etappe van Chicago naar Cancún was een eitje na al onze airmiles van de voorgaande dagen. Het spande er nog om of JW Mexico wel binnengelaten werd, aangezien ze bij Interpol op zoek zijn naar een 96-jarige man genaamd Jan Willem van der Tuin! Bij deze....meld u. Nou heeft JW tijdens deze reis al wel een ouwe kop gekregen, maar dit was wel een belediging! Maar goed...om een lange reis kort te maken,
WE MADE IT!!

Goed, wij dachten in Cancún onze reizigersbeslommeringen (mooi woord voor galgje) eindelijk eens te kunnen organiseren. Onze waterdichte camera was namelijk al een maand kapot. Wat bleek na onderzoek bij een obscuur reparatiebedrijfje in Cancún....waterschade!?! Ook hadden wij nog steeds geen reisgids van Midden-Amerika. We waren ervan overtuigd die in toeristisch Cancún wel op de kop te kunnen tikken, think again!
We hebben twee dagen in Cancún gespendeerd aan het zoeken naar een reisgids (reisgids? wat is dat??)en een nieuwe camera mét bijpassende batterijen. Uiteindelijk hebben we een nieuwe camera, maar die sloopt onze memorycards, en we reizen rond met een pak kopies van een ouwe reisgids, wel leuk gedecoreerd met een ringband en een kaft met visjes erop!
Omdat we geen reisgids konden vinden van Midden-Amerika, hebben we maar besloten om uit te wijken naar Cuba, kijken of oom Fidel nog leeft. We konden een goedkope vlucht boeken op de 20e, dus dat geeft ons nog mooi de gelegenheid om hier in de buurt wat rond te kijken. We zullen jullie niet vermoeien met onze hele rondreis door Mexico, Belize en Guatemala. Jullie kunnen op het landkaartje van deze site onze voetsporen volgen.
We zijn hartstikke enthousiast over deze landen, de latino vibes passen wel bij ons.

De afgelopen dagen hebben we erg veel leuke dingen gedaan en veel mooie dingen gezien. We hebben een dag of tien samengereist met Gary en Rodney, een Engelse versie van Geer en Goor! Met hen hebben we veel gedronken en erg veel schik gehad!
We hebben op de prachtige Mexicaanse stranden gelegen, indrukwekkende Maya ruines beklommen, doodenge (volgens Lonneke) vogelspinnen vastgehouden, sfeervolle dorpjes in Guatemala bezocht, eindeloze busritten gemaakt en een aktieve vulkaan beklommen! Onze nieuwe camera smolt bijna weg zo dicht konden we bij de lava komen!

Stuk voor stuk allemaal bijzondere ervaringen. We hebben zo het vermoeden dat het hier niet bij blijft. Ook al zijn we nu officieel over de helft van onze reis, onze avonturen worden er niet minder op!

Adios y los ballos, amigos!

• 11 Oktober 2009 - 22:21

Astrid:

Hé Lon, ik durf het bijna niet te zeggen maaruh ... Geer en Goor zijn al maanden geen vriendjes meer! De Toppers zijn echt niet meer wat ze geweest zijn :-(. Was dat geen wereldnieuws in Azië dan???
    SBS-shownieuws of wereldreis? Héle goeie keuze van jullie! Geniet van Latijns-Amerika, rook een dikke sigaar in Cuba, graag foto's als bewijs!
    Grtz namens het hele team, Astrid

• 12 Oktober 2009 - 06:45

Jos:

klinkt weer goed!
    nou maar opletten dat je niet een poot uitgerukt wordt gerukt door de maya kennis...
    veel plezier nog
    gr
    jos

• 12 Oktober 2009 - 08:35

Demi:

Haha, toen ik las dat jullie in Zuid Amerika zaten was ik echt opgelucht zeg! Els en ik dachten dat jullie nog in Indonesië zaten, waar die tsunami's waren. Nou gelukkig zijn jullie er heel uitgekomen!

Groetjes Demi !

• 12 Oktober 2009 - 09:47

Moon:

Groet'n aan Fidel!!
    En flink dansen daar he..
    Greetz, Moon.

• 12 Oktober 2009 - 11:24

Maaike:

Ben blij weer wat van jullie te horen!! Klinkt allemaal weer top!!
    Veel plezier nog en tot snel....x

• 12 Oktober 2009 - 12:57

Marlijn:

en bedankt, weer zo'n jaloersmakend verhaal.... ;-) Heel veel plezier daar in Zuid- en Midden-Amerika! Hier is de herfst nu echt begonnen, nog even en de NS heeft weer haar jaarlijkse excuus met de blaadjes. De regen en de wind zijn er al. Maar door jullie positieve en mooie verhalen krijgen we het toch een beetje warm (blabla)
    Liefs, Marlijn

• 12 Oktober 2009 - 17:08

Jeroen En Jet.:

We vallen in herhaling merk ik....het blijft jaloersmakend en fantastisch jullie stories te lezen. Misschien was het dan toch handig geweest als we onze gedateerde loneley planet hadden meegegeven met pa en ma..... We horen hun verhalen over de taxi donderdag wel! Zijn benieuwd.Stoere foto's van die spin, en je kijkt er wel heel relaxed bij, Lonneke! Nou, we mailen wel weer en happy travels!!!!