Afrikaanse vibes - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu Afrikaanse vibes - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu

Afrikaanse vibes

Door: Lon en JW

Blijf op de hoogte en volg lonneke en jan willem

05 Februari 2010 | Mozambique, Maputo

Het Internet is weer als vanouds, we zijn nu al drie uur bezig en hebben nog weinig bereikt op het wereld wijde web! We wagen ons nu aan een verhaal, maar de foto's kunnen jullie vergeten hoor, dat gaat hier nooit lukken!

Goed, dus waar waren we gebleven?
Oh ja, we hebben het laatst geschreven in Brazilie. Van Sao Paolo hebben we een horror-reis gemaakt naar Kaapstad. Lonneke was hartstikkie ziek en dan zijn twee volle dagen in vliegtuigen en vliegvelden niet zo lekker. Tot overmaat van ramp maakten we ook nog tussenstops in Dakar, Istanbul en Johannesburg. Op zich niet zo heel erg, maar wij hadden het liefst naar Dakar willen vliegen, maar die vluchten waren allemaal veel te duur. Ook Johannesburg was duurder dan Kaapstad. Beetje jammer dus dat we dat niet eerder wisten!

In Kaapstad scheen het zonnetje eindelijk weer en na een nachtje goed bijslapen waren wij weer klaar voor onze volgende avonturen. Ook al is Zuid-Afrika niet echt te vergelijken met de rest van Oost-Afrika, het was wel heerlijk om weer op Afrikaanse bodem te staan. De geluiden en geuren zijn hetzelfde! Een feest van herkenning voor ons. Wij lagen de tweede dag in de hangmat helemaal te flippen over allerlei dierengeluiden die we herkenden! Beetje suf maar zo leuk!
Het is toch wel duidelijk hoor, Afrika is echt de onbetwiste nummer 1 voor ons. We hebben er even wat kilometers voor moeten afleggen, maar nu weten we het zeker; hier gaan wij ooit wonen. Het Afrikaanse leven is zo speciaal voor ons, daar kan de rest van de wereld niet tegenop! Het is moeilijk ui te leggen. Het zijn de Vibes; zo positief en laidback. Echt heerlijk we voelen ons hier zo op ons gemak!

We zijn in Zuid-Afrika helemaal van Kaapstad naar de grens met Mozambique gereisd met een gehuurd autootje. We schrijven -tje, want een Hyundai Atos is niet groot...vrij klein zelfs als er een neushoorn op twee meter van de auto staat die twee keer zo groot is als de Atos!
Het was echt geweldig om met een autootje rond te scheuren, wat een vrijheid heb je dan opeens na maanden met die tassen rond te zeulen van bus naar trein naar vliegtuig naar boot!
Het was echt ultiem genieten! Of de Atos de pothholes en de blubber ook zo leuk vond, weten we niet, maar hij heeft zich kranig gehouden. Op een gegeven moment zijn we zelfs door een rivier gereden, omdat we echt niet terugkonden. De stroming was van te voren al door JW gepeild die door de rivier was gewaad. "In het midden goed gas geven Lon!", was het advies... Maargoed, we hebben het gehaald en Europcar heeft geen schade aan de auto gemerkt...

Met de auto kan je natuurlijk ook op de mooiste plekjes komen en in Zuid-Afrika weten ze wat mooie campings zijn zeg! Wauw wat was dat geweldig! Stel je even voor; Je zit met de liefde van je leven voor je tentje boven op een klif met uitzicht over de oceaan, die trouwens mooi turquoise is en hele coole golven heeft, het is een graadje of 28 en er waait een koel avondbriesje, de struisvogelbiefstuk knettert lekker op de Braai, de wijn is lekker fris en goedkoop, boven je schittert een sterrenhemel zoals je die nog nooit gezien hebt en ondertussen besef je heel goed hoe heerlijk je het hebt. Kan niet veel beter toch?
Nou zo was het dus ....

Helaas sloeg het weer op een gegeven moment een beetje om en kregen we erg veel regen op ons dak. De tent hebben we als een grote modderbaal ergens achtergelaten, Voor 50 Euro was hij niet tegen de Zuidafrikaanse regen bestand...
Gelukkig is het regenachtige weer wel goed om wild te spotten en als je dan toch in Zuid-Afrika bent, tja dan moet je toch maar wat wildparken af, he? We hebben flink wat Game drives gedaan, zoals dat in vakjargon genoemd wordt en we hebben veel bijzondere en vooral indrukwekkende dieren gezien. De BIG 5 is nu compleet nu we ook een luipaard gezien hebben die met een zebra in de boom lag. De zebra kan dat trouwens niet bevestigen... We moesten op een gegeven moment zelfs vol in de rem omdat we anders drie leeuwinnen plat gereden zouden hebben! Nou ja zij waren vast sterker dat de Atos, maar bij wijze van spreken dan. Ed was meteen stil, die heeft dagen ze mond niet meer opengedaan. Wat een watje is het toch eigenlijk, he? De foto is geweldig die houden we jullie tegoed.

Onze drie weken in Zuid-Afrika waren heel bijzonder. Wat een verschrikkelijk mooi land zeg! Wel jammer dat de Apartheid nog steeds duidelijk merkbaar is. Dat deed ons toch wel verlangen om verder te gaan, want in de andere Afrikaanse landen waar wij zijn geweest, is daar geen sprake van. We hebben de auto dus met pijn in ons hard achtergelaten in Nelspruit en we hebben ons weer in de minibusjes gepropt en zijn de grens over gegaan naar Maputo in Mozambique. De ervaringen bij de grens waren erg lachwekkend en die vertellen we wel als we thuis zijn, maar het is weer op en top Afrika hier, lekker handig allemaal en vooral heel rustig aan! Mozambique is erg erg erg mooi en we zitten nu op een prachtige plek aan het strand, genaamd Tofu. we hebben hier een leuk hutje en er is zelfs een zwembad, dus we blijven hier nog wel even hangen. We hebben het Afrikaanse tempo al lekker te pakken!

We hebben flinke plannen om in Tanzania bezig te gaan met een nieuw project, dus daar gaan we nog even voor uitrusten. Dat wordt vast weer erg avontuurlijk en daar hebben we zin in. Nog 8 weekjes even heeeel hard genieten en dan vliegen we weer naar huis, hopelijk is de sneeuw dan wel gesmolten!!!!

Lon en JW

• 05 Februari 2010 - 12:15

Moon:

Geniet nog maar even dan, tot over 2 maanden!

• 05 Februari 2010 - 12:17

Nelson Mandela:

Weer 'n fantastiese verhaal. Heerlik dat julle jou draai vind in Afrika.Kom die volgende keer op die koffie! Ek het net my jubileum gevier, dat ek 20 jaar uit die gevangenis is!
    Groet Nelson

• 05 Februari 2010 - 14:04

Karin Riezebosch-Palland:

Bah, gaat de tijd bij jullie ook al zo hard?? Zie net dat we bijna net zoveel dagen voor de boeg hebben, maar 1 dag verschil, hahaha......Super gaaf om het Afrikaanse avontuur van jullie te lezen. Ben erg benieuwd met wat voor een project jullie je gaan bezig houden in Tanzania, blijf jullie volgen.

Groeten vanuit Nepal

• 05 Februari 2010 - 16:14

Jet En Jeroen:

Geweldig! Ik zie jullie ook echt in Afrika wonen, dan komen wij gewoon elke winter langs en ga ik lesgeven daar, en Jeroen in het plaatselijke restaurant met de braai spelen!Genietze maar dat is overbodige tekst dat doen jullie meer dan 1000 procent als we het zo lezen!!!! X Jet en Jeroen

• 05 Februari 2010 - 17:56

Anke Van Roland:

Ha ha jullie worden er zelfs een beetje sentimenteel van! Zo ken ik jullie helemaal niet. Zeker weer een zonnesteek ofzo:-)

• 05 Februari 2010 - 22:29

Walter:

Yo luitjes,

Te gek dat jullie weer in Afrika zijn. Leuk om te lezen over jullie belevenissen vanuit Kaapstad naar Maputo. Mijn herinneringen van ZA werden weer even aangewakkerd. Geweldig land is dat! Nog even volhouden daar (nou ja..)
    Ben benieuwd wat voor project jullie gaan doen, want daar is het uiteindelijk toch allemaal om begonnen, nietwaar?
    Greeeetzzzzzz.....en eh...alles sal reg kom!

• 07 Februari 2010 - 11:06

Marlijn:

hoi genieters/lovebirds,

wat een fantastisch (sentimenteel) verhaal weer. Ik ben heel blij dat jullie nog even aan het genieten zijn/gaan in Afrika. Heel veel plezier met z'n 2-tjes!

• 09 Februari 2010 - 10:59

Roland Van Anke:

Foto's zijn weer briljant (!)
    de foto van davidoff bezorgde me zelfs een lichte tinteling in mijn onderbuik ;-)
    wat is het idee met dat bord van ermelo & amsterdam?

• 10 Februari 2010 - 15:54

Elite Modellenbureau:

Heb jij een portfolio, je bent fotogeniek, je hebt de goede uitstraling voor onze nieuwe campagne. Bel me, 0348948736, vraag naar Kirsten.

• 15 Februari 2010 - 10:24

Maai:

ik kan het me helemaal voorstellen.....
    Geniet er nog van en tot snel dan maar weer!!
    Dikke kussen van mij