Zon, zonnig, zonnigst - Reisverslag uit Vilanculos, Mozambique van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu Zon, zonnig, zonnigst - Reisverslag uit Vilanculos, Mozambique van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu

Zon, zonnig, zonnigst

Door: Lon en JW

Blijf op de hoogte en volg lonneke en jan willem

23 Februari 2010 | Mozambique, Vilanculos

Oke, uhm, wat gaan we schrijven....?
Iets over het strand? Of misschien het weer? Of..alle coole dingen die we gedaan hebben? Of de sublieme kwaliteit van het bier? De temperatuur van het zwembad? De leuke mensen die we hebben ontmoet?
Ja, da's misschien wel leuk om te lezen voor de halfbevroren mensen thuis!

Het strand: Veel zand, wat heeel heeel heet werd door de bulderende zon. Het werd af en toe vloed en dan weer eb en het water was lekker warm dus je kon zo doorlopen zonder te krijsen of te bibberen. Er liepen veel krabbetjes en niet zo veel toeristen.

Het weer: Loeiheet! Iedere dag weer. Lang leve de ventilatoren. Wat kan de hemel blauw zijn zeg! Kan iemand ons vertellen hoe wolken er ook alweer uitzien?

Alle coole dingen die we gedaan hebben: Nou, JW heeft een surfles geprobeerd, maar ook al was hij een regelrecht talent, hij had toch wel wat blessures dus is hij daarna maar zijn duikbrevet gaan halen. Dat was wel heeel erg gaaf, maar dat zal JW allemaal wel in geuren en kleuren vertellen als hij thuis is, want hij heeft het nergens anders meer over! Ik moet hem tegenwoordig al aanspreken als 'Diver of the Universe'....
We zijn ook nog wezen snorkelen en toen zwommen we tussen de walvishaaien en als Lonneke niet zo kots en kotsmisselijk was, had ze het misschien wel gaaf gevonden. JW heeft later op een duiktripje nog gesnorkeld tussen een stuk of veertig walvishaaien en dat is niet eens overdreven! We hebben nog veel meer gave dingen gezien, maar we weten niet hoe dat spul onder water allemaal heet, dus veel kleurtjes en kleine en grote waterbeesten.
We hebben een yogales gedaan op het strand. Tja, da's niet aan ons besteed. Hoe laat je Moeder Aarde je in godsnaam omhelsen? En hoe praat je tegen je chakra? En waar zit die eigenlijk?
We hebben zelfs onze hersenen nog wat gevoed, door presentaties te bezoeken van wetenschappers die in Tofo onderzoek doen naar walvishaaien, manta rays en overige flora en fauna van het maritieme leven.

De sublieme kwaliteit van het bier: die was dus subliem.

De temperatuur van het zwembad: 's morgens wat cooler dan 's avonds en over het algemeen een graadje of 25. Beetje lauwe soep temperatuur dus. Maar alsnog verkoelend!

De leuke mensen die we hebben ontmoet: Dat waren er nogal wat. Het heeft geen zin om namen te noemen, dat zegt jullie natuurlijk niks. We hebben wel weer wat adresjes om te bezoeken aankomende zomer. De reizigers hier zijn over het algemeen erg gezellig en interessant, dus daar kwam die sublieme kwaliteit van het bier mooi goed van pas!

Nou dus dat over Tofo waar we het dus zo naar onze zin hebben gehad dat we daar bijna drie weken zijn gebleven. Nu hebben we alle moed en vieze kleren weer bij elkaar geraapt en zijn we verder gegaan naar Vilanculos, iets noordelijker. Hier is het ook leuk, maar we moeten door. We vliegen de 26e naar Dar es Salaam vanaf Beira.
Nog een maandje dus in Tanzania waarin we nog veel werk te verzetten hebben voor ons project. We hebben heel veel zin om oude vrienden op te zoeken en we zijn natuurlijk ook heel benieuwd hoe het met de school in Mivumoni is.

Tja, daarna zit het er dus echt op. We kijken wel uit naar ons fijne huisje in Assendorp en het weerzien met vrienden en familie. We hebben zelfs wel zin in een graadje of 4!!!
We missen ook het gezonde eten wel en we hebben heel veel behoefte om weer te gaan sporten. Maar het gaat nog steeds prima met ons en we genieten nog steeds van alles!

Oh, voordat jullie allemaal gaan vragen wat voor een project we gaan doen, hier even een beknopte uitleg van het idee.
We willen gaan onderzoeken of er behoefte is aan Nederlandse hulp om de Tanzaniaanse leraren te helpen hun lessen te verbeteren.
Kijk, iedereen is maar druk bezig schooltjes te bouwen (ja, wij ook) en daarbij wordt het onderwijsniveau een beetje vergeten. Het is natuurlijk jammer van een mooie school als er nog geen les gegeven kan worden. Wij hebben wel gemerkt dat het niveau van de leraren in Tanzania echt schrikbarend laag is. Dat vinden niet alleen wij trouwens.
Wat doen ze daar op de lerarenopleidingen? Waarom hebben de leraren zo weinig kennis en vaardigheden om goede lessen te kunnen geven? Of is het gewoon een motivatieprobleem? En zouden we daarmee kunnen helpen? Dat gaan we dus uitzoeken.
De vraag moet wel vanuit de Tanzanianen komen natuurlijk, we gaan ze het heus niet door de spreekwoordelijke strot douwen!

We hoeven ons dus niet te vervelen in het immer bruisende Afrika!

Groetjes Lon en JW!

• 23 Februari 2010 - 13:48

Jos:

nou, hier schijnt de zon ook hoor! (wel eens...... soms.....ja....vrij weinig ja....)

• 23 Februari 2010 - 13:54

Maarten:

goed verhaal, ik krijg er dorst van ;-)
    Volgens mij verlangen de meeste mensen hier wel weer naar een graadje of 25..
    Maar voor jullie hou ik altijd wel een plekje vrij in de koelkast hoor.
    Groet, Maarten

• 23 Februari 2010 - 14:51

Jet:

Het kan echt niet mooier, he??? Wij hebben in ieder geval erg veel zin om jullie terug te zien, maar geniet nog maar ontzettend op 'jullie'continent, heb je nog onderwaterfoto's van je duikavontuur, JW? tot gauw!! X Jet

• 23 Februari 2010 - 19:06

Petra Schaub:

Hallo Lon en JW,

Jullie schrijven vast nog wel een paar keer voordat jullie naar huis komen, toch? Ik vind het erg leuk jullie verslagen te lezen. De tijd vliegt voorbij. Krijgen jullie nog iets mee van de Olympische Spelen? Straks 10 km heren. Groeten! Ook van René

• 23 Februari 2010 - 19:25

Bakkertjes:

"We missen ook het gezonde eten wel en we hebben heel veel behoefte om weer te gaan sporten."

Ik zie dat JW nog niet de benodigde vetten heeft om te gaan sporten :)

Groetjes uut Asselt

• 24 Februari 2010 - 07:40

Moon:

Oooooh zon.......
    geniet er nog maar even van, hier is het grauw en waterkoud.....

• 24 Februari 2010 - 15:50

Maai:

Ik ben echt jaloers als ik die verhalen lees en helemaal als ik de foto's zie!!
    Ik mis jullie ook hoor!
    x

• 28 Februari 2010 - 21:11

Swin:

en de onderwatercamera is zeker stuk...

• 03 Maart 2010 - 21:25

Marlijn:

vandaag was hier ook zon hoor... wel met temperaturen rond de 3-4 graden, maar toch. De winter was heerlijk, lekker geschaatst en geskied maar nu verlang ik toch ook wel naar de zon en deze verhalen maken de relaxte zomer-sfeer helemaal compleet. Geniet er dus nog maar even van !
    Liefs, Marlijn