Nownow - Reisverslag uit Nkhata Bay, Malawi van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu Nownow - Reisverslag uit Nkhata Bay, Malawi van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu

Nownow

Door: Lonneke

Blijf op de hoogte en volg lonneke en jan willem

21 December 2014 | Malawi, Nkhata Bay

Laatst kreeg ik een pakketje van mijn ouders. Naast allerlei lekkers, gein en ongein zat er ook een thermometer in. Niet zo eentje om je eigen temperatuur op te nemen, maar zo eentje die je vertelt hoe warm het buiten is. Helaas kan ik het metertje niet aflezen omdat het zweet zo in mijn ogen prikt. Allemaggies wat is het heet! Het kwik in deze thermometer is nog niet onder de 25 graden geweest sinds hij door TNT op een vlucht naar Afrika is gezet.

Ik kan me niet herinneren dat we het vorig jaar zo heet hebben gehad. Toen vonden we het misschien nog wel lekker, maar nu is de lol er wel een beetje vanaf hoor. Zelfs Charlie sabbelt op ijsklontjes om een beetje af te koelen.
Het heeft natuurlijk ook wel zijn voordelen als het zo heet is. Je hoeft de deur van de koelkast maar een half uurtje open te zetten en het aangekoekte ijs in het vriesvakje is helemaal ontdooit. Verder is het natuurlijk ook lekker dat ik ’s morgens niet hoeft na te denken over wat ik aantrek; topje, rokje, slippers. Iedere dag weer! Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst schoenen aan heb gehad. Dat zal wel in Nederland zijn geweest.

Even afkoelen is er niet meer bij. Het water in het meer is ondertussen zo warm als lauwe soep. Ook het water uit de douche is lauw (‘s avonds is het water zelfs echt warm). JW verklaarde me voor gek toen ik voorstelde om water in de koelkast te koelen om me mee te douchen, hij gebruikt zelfs nu nog warm water in de douche!

De regen zal nu wel snel komen, we zien het iedere avond aan de overkant in Tanzania al flink knettteren. Het onweer boven het meer is zo’n prachtig schouwspel, daar kan geen RTL tegenop.

Je merkt het ook wel om je heen hoor, dat het nu zo warm is. Tussen 12.00 en 14.00 is er bijna niemand op straat. Er is dan ook helemaal niemand aan het wassen in het meer en de vissers liggen in de schaduw van hun kano’s op het strand te tukken. Maar na 15.00 komt iedereen naar het water, dan is het hier een drukke boel. De kinderen uit het dorp komen klooien in het water en hun moeders doen de was en dobberen zelf ook wat rond. Dat doen ze normaal niet gauw, want ze hebben een enorme angst voor de krokodillen die hier heeeeel soms zitten.

En als je al dacht dat het hier allemaal wat langzaam gaat, met dit weer gaat alles nog een tandje langzamer. We begrijpen inmiddels ook de verschillende manieren waarop het woordje ‘now’ gebruikt wordt.
‘I am coming now now’ betekent dat iemand onderweg is en wellicht binnen afzienbare tijd bij je is. Je zou er op kunnen wachten.
‘I am coming now in a minute’ betekent dat iemand waarschijnlijk nog niet is vertrokken, maar dat wel in de planning heeft. Toch is het af te raden om daar op te wachten.
‘I am coming now’ is gewoon een rotsmoes dat de afspraak is vergeten of iemand geheel niet van plan is om te komen. Geen probleem, dan gaan we weer lekker voor de ventilator zitten, morgen weer een dag! Hopelijk met regen.

Fijne Feestdagen voor iedereen!




  • 21 December 2014 - 18:52

    Moon :

    Fijne feestdagen!!

  • 21 December 2014 - 20:19

    Petra:

    Hele fijne feestdagen. Ik zal duimen voor regen. X

  • 22 December 2014 - 08:12

    Grada:

    I am coming now now!

  • 22 December 2014 - 09:30

    Jet:

    We are coming now in a minute!!!!
    Smelt niet helemaal weg, he?
    We wensen jullie een regenachtige kerst en een koel 2015 ;-)

    Tot skype!!!

  • 22 December 2014 - 17:02

    Jannie:

    Hopelijk is het eind januari wat koeler.

  • 22 December 2014 - 18:38

    Marijke:

    Now... hou het hoofd dan maar koel.
    Wij hebben intussen genoeg van de regen hier.
    Vandaag is het "warm". Twaalf graden wijst onze buitenthermometer aan.

  • 22 December 2014 - 22:02

    Marianne:

    Wij wensen jullie een coole(koele) kerst en veel goeds in het nieuwe jaar.
    Groetjes Frans, Marianne, Esmee en Britt

  • 11 Januari 2015 - 20:29

    Marlijn:

    I was coming now in a minute. Maar ik ben er nu ;-) Weer vertraagd zoals de laatste tijd wel vaker voorkomt. Was het hier maar zo warm dan had ik een andere smoes om langzaam te zijn. Anyway, veel liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

lonneke en jan willem

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 960
Totaal aantal bezoekers 213476

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2013 - 02 Oktober 2017

Malawi 2013

21 Juni 2012 - 25 Augustus 2012

vooronderzoek

01 April 2009 - 13 April 2010

rondje om de wereld

01 Juni 2006 - 12 Januari 2007

Afrika

Landen bezocht: