Kan het nóg mooier? - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu Kan het nóg mooier? - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu

Kan het nóg mooier?

Door: Lon en JW

Blijf op de hoogte en volg lonneke en jan willem

16 December 2009 | Argentinië, Ushuaia

Kan het nóg mooier? We vragen het ons af...
De afgelopen weken hebben we zo schandalig veel mooie natuur gezien, echt, het zou verbóden moeten worden!

Vanuit Noord-Chili zijn we in razend tempo een paar duizend kilometer zuidelijker naar Patagonië gereist. Chili is nu nog moderner dan 16 jaar geleden en de long-distance bussen hier zijn bijna hotels op wielen, daarbij vergeleken is de lijn 70 door Genne een ossenwagen.

Tijdens onze tour door Chili hadden we één dag gepland in Santiago om oude vrienden op te zoeken. Helaas hebben we die dag in het ziekenhuis doorgebracht, omdat JW niet altijd even stevig op zijn benen staat...
...een flinke jaap in zijn onderbeen tot resultaat.
Aangezien wij al een flinke trektocht door Torres del Paine National Park hadden gepland, leek het ons wel handig om deze wond (waar volgens JW een klein vogeltje een nestje in zou kunnen bouwen..., wellicht toch ook hersenletsel opgelopen?) te laten dichten, zodat we wél konden gaan wandelen. Na welgeteld 8 keer van het kastje naar de muur te zijn gestuurd en ruim 3,5 uur in het ziekenhuis te hebben gewacht, mocht JW weer huppelen met vijf hechtingen in zijn been. Helaas hadden we onze camera niet bij ons en hebben we dus geen filmpje van het hechten kunnen maken. We zullen er dan maar een smakelijk plaatje bij plaatsen van de hechtingen. Oh, en om bezorgde reacties te voorkomen; inmiddels lacht JW weer en is de wond goed aan het genezen. Helaas kan hij zijn carriëre als beenmodel nu wel in de wilgen hangen en we werken nog aan een stoer verhaal voor bij het litteken.
Tja, en vrienden hebben we dus niet meer ontmoet in Chili, dus dat geeft ons een goed excuus om nógmaals terug te keren naar Chili in de toekomst.

Helemaal in het verre zuiden van Chili in Punta Arenas hebben we wind- en waterdichte kleding ingeslagen om ons te wapenen tegen de ijzige kou en wind van Patagonië. We hebben ook maar opnieuw een tentje aangeschaft zodat we lekker konden kamperen in Torres del Paine en straks in Afrika weer wat goedkoper kunnen overnachten, want Zuid-Amerika is best nogal prijzig!

Goed, dan nu het verhaal over al het natuurschoon in Torres del Paine en de ervaringen op de cruise van Punta Arenas via Kaap Hoorn naar Vuurland. Ik typ nu maar wat raak, maar we zijn er echt nog niet over uit hoe we dit allemaal onder woorden moeten brengen.
Weet je wat? We hebben nog flink wat fotoruimte dus we doen het maar met plaatjes, laat de woorden maar zitten.

Even ter verduidelijking:
De plaatjes zijn gemaakt op het allerzuidelijkste stukje van deze wereld voordat je op de Zuidpool beland. Het was helemaal niet zo koud want we hadden fantastisch weer en we hebben heeeeeeeeeeeel erg genoten en we zijn verschrikkelijk dankbaar dat wij dit hele bijzondere stukje aarde hebben mogen bezoeken!

Nu zijn we dus in Ushuaia, dat is de hoofdstad van Vuurland. Vanavond vliegen we naar Buenos Aires waar we bij vrienden uit Colombia logeren. Daar gaan we onze plannen voor Uruguay en Brazilië uitwerken voordat we de 11e naar Afrika vliegen.
Voor die dag horen jullie vast wel weer van ons!

Fijne feestdagen en de groetjes van Lon en JW!

• 16 December 2009 - 17:53

Rolo:

oh maar dat hebben we in Hattemerhöse ook hoor...Bij Dries de Lippe rechtsaf en dan bij Dries Jonker rechtdoor vervolgens bij Dries Druijs ga je het paadje door et voila...

...niet echt hoor, ziet er erg cool uit en ik ben jaloers op het vest van JW.

• 16 December 2009 - 17:59

Marijke:

Wat er nog komen gaat de komende 3 maanden weet ik niet, maar dit lijkt toch wel het toetje op de slagroom. Kan het nog mooier?

• 16 December 2009 - 18:39

Karin:

wauw...ik heb er gewoon geen woorden meer voor..............................................................................................................................................................

• 17 December 2009 - 01:47

Bas:

Zo zit je samen bij de Leidse kapper tijdens een tussenstop, en vervolgens loop je in schitterend Patagonië...Mazzelaars. Ik ben zo benieuwd hoe de tweede Afrikaanse ontmoeting is.

• 17 December 2009 - 08:04

Moon:

Schandalig mooi inderdaad.
    Ga zo nog een keer genieten van jullie prachtige plaatjes.

• 17 December 2009 - 11:57

Jos:

coole plaatjes indeed, maarre ik tel toch echt 44 piguins....
    grusse aus lelijkstad

• 17 December 2009 - 13:03

Dré:

don't fuck with lijn 70!!

• 17 December 2009 - 23:11

Jacob En Ina Vissche:

Wat een prachtige foto's. Wat genieten is dat! We wensen jullie hele goede kerstdagen en een gezond en gelukkig 2010.

• 17 December 2009 - 23:15

Karin Riezebosch-Palland:

Wat klinkt het allemaal herkenbaar. Vorig jaar november heb ik samen met William ongeveer hetzelfde rondje door Argentinie/Chili gedaan. We wilden wel mee als matroos naar Antartica, maar daar trapten ze niet in, jammer. Maar wat een schitterende natuur, he?!! Ben wel een beetje jaloers, hahahaha......

Heb nog eventjes gezocht voor jullie om iets qua vrijwilligerswerk te vinden, maar is wel lastig, eigenlijk niet echt iets gevonden. Hopelijk dat je ter plekke wat kunt vinden?!

Ben nu aan het aftellen voor Nepal, leuk dat jullie mij gaan volgen.

Groetjes vanuit het prachtige Hasselt (er ligt een dik pak sneeuw)

• 19 December 2009 - 06:41

Jeroen En Jet:

Machtig prachtig!!!!
    Ze hadden Lord of the rings daar op moeten nemen! De foto's zijn weer van kwaliteitje sprakeloos....
    In Zwollywood is het ook een winters landschap vandaag en 5 graden vorst, mooi weer om te gaan verhuizen vandaag...... GENIET!!(maar dat doen jullie toch wel!) Alvast een swingend kerstfeest (zal wel lukken in Rio, of was het nu Buenos Aires..) en een happy newyear, maar we bellen vast nog wel!!! greetz J en J

• 21 December 2009 - 12:05

Menko:

Als jullie terug zijn van deze prachtreis, dan kan je met deze prachtige foto's zo een boek uitgeven lijkt me. Veel plezier nog verder.

• 21 December 2009 - 14:58

Maaike:

Dat is niet helemaal eerlijk!!!

Jullie samen met de oudjes genieten van zo'n geweldig uitzicht en ik thuis maar steeds meer gaan waggelen als een pinquin!!

• 21 December 2009 - 19:41

Swin:

hee luitjes,
    coole shit zeg.
    Wat hippies en gitaar gescoord. Helemaal goed.
    Wordt er jaloers van.
    Geniet ze maar weer he maar gaat vast lukken.
    yo yo yo check je later!

• 23 December 2009 - 19:22

Sander En Margreet:

Goedenavond vanuit een wit Asselt,

Super phones zeg! Zo te zien vermaken de globetrotters zich goed in Zuid-Amerika!
    Oh ja, prettige dagen en een goed uiteinde! Had je adres niet voor een kaartje....

• 24 December 2009 - 21:10

Sandra:

Wat een VRESELIJK mooie kiekjes!!!

Hele fijne feestdagen, en een geweldig 2010 toegewenst uut de Gaffel!

• 28 December 2009 - 18:50

Martijn:

he luitjes nog bedankt voor de sms. ik begin wel weer jaloers te worden op de mooie spots die jullie hebben aangedaan. geniet er nog maar goed van want voor je het weet is het voorbij *lekker positief he nou ik houd jullie verslagen in de gaten groeten

• 30 December 2009 - 19:53

Anke J.:

He daar!
    Weet niet waar jullie zijn, maar wens jullie een heel fijn oud en nieuw! Groet Anke

• 01 Januari 2010 - 12:07

Jeroen En Jet:

Een happy 2010!!! Hoe was het in Sao Paulo? Wij rondom de vuurkorf gestaan en cocktailtjes gedronken!! Nog geprobeerd te bellen maar lukte niet!!! Tot mails! groetjes!

• 01 Januari 2010 - 18:22

Harm En Els:

JW en Lonneke
    Wij wensen jullie een heel goed 2010 toe en nog heel veel reisplezier samen.

• 03 Januari 2010 - 14:15

Dennis En Henrike:

Wij wensen jullie een heel gelukkig 2010 toe. Blijf vooral zo doorgaan. Doen wij ook.

• 07 Januari 2010 - 07:31

Marlijn:

wat een .... kiekjes, ik heb er gewoon geen woorden voor de bestaande superlatieven schieten allemaal te kort. Ben nu heel benieuwd naar jullie ervaring in de blubber van Sao Paulo / Rio. Liefs, Marlijn