Tandenpoetsen met honing - Reisverslag uit Irkutsk, Rusland van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu Tandenpoetsen met honing - Reisverslag uit Irkutsk, Rusland van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu

Tandenpoetsen met honing

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg lonneke en jan willem

09 Mei 2009 | Rusland, Irkutsk

Na drie weken Rusland is het tijd om onze ervaringen wereldkundig te maken.
Laten we beginnen met te zeggen dat Rusland groot is en koud, maar aan de andere kant ook warm en supergezellig!

In Europees Rusland hadden we het idee dat we eindelijk in de lente waren aanbeland, maar ach, als je dan ruim 6000 km oostwaards gaat en in Siberie beland, is het natuurlijk niet gek dat we vanmorgen de slaap niet uit onze oogjes konden wassen omdat de waterleiding bevroren was!
Onze reis door Rusland is een reis van extremen; van de pracht en praal in St Petersburg naar de grijze meuk in Yekaterinaburg. Van de maandagochtend drukte in Moskou tot de ultieme stilte hoog in de bergen aan het Baikalmeer. Van de hyperchique-over de top-celebrity- shoppingmall GUM in Moskou naar de handelaren op het perron in Novosibirsk. Wij hebben overal van genoten!
In St. Petersburg hebben we een geweldige tijd gehad bij Sergey onze CS-host. Hoogtepunt van ons verblijf daar was een 'running city site-seeing tour'. Sergey trok ons om 05:45 uur 's ochtends van de bank, want we moesten de zonsopgang boven de Neva rivier zien! We hebben een uur gejogd langs de mooiste plekjes van St. Petersburg in het ochtendgloren, met Sergey als onze hijgende gids.
Ook in Moskou zijn we door Julia en haar dochter Nastjia heel hartelijk ontvangen. In hun kleine huiselijke appartementje in de suburbs van Moskou hebben we hun oven na eeuwen weer eens in gebruik genomen. Het is een hele leuke ervaring om een hollands potje voor de russen te koken, helemaal omdat zij daarna losgingen op een russisch ontbijt voor ons.
Tot nu toe hebben we heel erg leuk contact met de russen gehad. Regelmatig werden we door de mensen op straat spontaan geholpen bij het zoeken naar de weg, wat te eten of een bed. In de trein werd de behulpzaamheid van de russen ons bijna te veel. We deelden de coupe met een 73-jarige baggeraar uit Yekaterinaburg, genaamd Vladislav, op weg naar een klusje 3500 km verderop! Deze man beschouwde ons als gasten in zijn coupe en dat hield in dat wij constant van hem te eten kregen. Op zich niet zo'n probleem zou je denken, maar na drie dagen in een loeihete coupe ontplofte het melkpak bijna en moesten we de worst af en toe terug roepen... Het was echt een schat van een vent, maar van ons mocht het wel ietsie minder. We dragen onze instant-noodles nu al anderhalve week met ons mee en hopen deze de komende reis toch echt eens op te maken.

Het treinreizen vinden we heel boeiend omdat alles waar we thuis over zaten te dromen, km na km vanzelf werkelijkheid wordt. Zo pastte de sneeuwstorm in Yekaterinaburg absoluut in ons plaatje van Siberie. Over de volle maan boven een bevroren Baikalmeer hebben we dan niet gedroomd, maar dat krijgen we er gewoon zomaar bij!
De 5 dagen die we hebben doorgebracht in een blokhutje op de oever van het Baikalmeer waren heel bijzonder. Het was er werkelijk schandalig mooi!!! We kregen hier het idee dat we midden in een natuurdocu van de BBC (over een zuidsiberische trekgans ofzo) waren beland. Het immense meer dat omgeven wordt door woeste heuvels, was nog bevroren en door de stormachtige winden, werden de ijsplaten met geweld over elkaar heen gedrukt. Jullie kunnen je misschien wel voorstellen wat een prachtig schouwspel dit teweegbrengt. Wij waren de enige toeristen. Het seizoen is nog niet begonnen en dat maakte ons hele bezoek nog veel specialer. De rust en de stilte van Siberie waren een hele welkome afwisseling op al het stedelijk geweld van de afgelopen weken.

Nu gaan we zo zachies aan maar eens via Ulan Ude richting Ulaanbaatar in Mongolie. In UB hebben we al slaapadresjes bij Begzuren en Amgaa, wederom puur om de naam uitgezocht!
In Mongolie hopen we ook wel een aantal interessante projecten te bezoeken en evt. te kunnen werken. Dat brengt ons nog even terug naar Moskou. Daar hebben we een project bezocht genaamd 'Maria's Children' Dit is een creatief centrum voor weeskinderen. Het was boeiend en inspirerend zoals daar werd omgegaan met de problematiek van de wezen en het heeft ons wat ideeen opgeleverd die we hopelijk deze reis nog kunnen uitwerken.

Na nu ruim 5 weken van huis weg te zijn, hebben we het reisritme weer lekker te pakken. We wassen ons ondergoed weer onder de douche, de een zit verstopt en de ander heeft diarree, we hebben elkanders haar ge(ver)knipt en we gebruiken russische tandpasta met honing...

Tot de volgende keer maar weer!

• 09 Mei 2009 - 13:14

Mirjam:

wauw wat waanzinnig dit!

• 09 Mei 2009 - 17:38

Fabaspunmoonjet:

Vanuit Drecht 21 heb ik net jullie avonturen voorgelezen onder het genot van een palmpje!! We gaan straks mexicaans genieten van fabas kookkunst. Hoe is het eten daar? kan mij nog een maaltijd voor de geest halen in een ger in Terelj..... niet om over naar huis te schrijven!!! Maar WAUW, wat een gruwelijke mooie foto's.... KOUD he?? wat is het KOUD he?? KOUD he??? BEEEEEREKOUD. Wat is het koud he?? BRRRRRR wat is het KOUD he? Happy travels vanuit Drecht nr 21. Cheersbeers!!!

• 09 Mei 2009 - 18:39

Marijke:

Wat super allemaal.
    Wij genieten met jullie mee.

• 09 Mei 2009 - 19:10

Roeland Ten Have:

vind het al heel wat dat jullie nu eindelijk jullie ondergoed wassen.

ziet er wel koud uit allemaal hoor...

• 09 Mei 2009 - 20:45

Wanda :

Heej ..(russies voor hallo geloof ik??)
    Wat een leuke verhalen van jullie! Samen met de foto's waan ik me helemaal in ijskoude maar supermooie sferen!
    Super leuk om te lezen!

Geniet ervan!

Groetjes uit het altijd gezellige hasselt;-)

• 10 Mei 2009 - 09:09

Jet:

Die James Dean foto's zijn echt mooi. Wie weet wordt JW nog wel ontdekt door een Siberisch modellenbureau!!! Ik geniet weer mee, heb het verhaal net nog weer es ff op mijn gemakkie gelezen. Leuk joh, richting Ulaan Bator, w.s slapen jullie dan in een ger??!!!! ENJOY, greetz Jet

• 11 Mei 2009 - 11:37

Karin:

Heej! Die foto's van Moskou en st-Petersburg heb ik zo'n 14 jaar geleden ook in mijn fotoalbum geplakt! Helaas niet met James Dean erbij, maar wat een fantastische steden zijn dat om een keer gezien te hebben he!
    Maar de rest van de foto's zien er ook zeer aantrekkelijk uit. Wel wat frisjes, maar erg mooi!!!

Met nog 325 dagen voor de boeg ben ik benieuwd naar jullie volgende verhalen en foto's!

Dikke Kus van Karin!!

• 12 Mei 2009 - 14:46

Dré:

Mooie ploaties! Al liekt et doar wat koalder dan in Gaellemuun! Mar ie wiet'n et wel; in 't buut'nlaand is 't altied aanders. Nou, groet'n en geniet er mar van.

• 13 Mei 2009 - 12:24

Bas J.:

Worst en bevroren meren. Ik had er eigenlijk geen seconde aan gedacht voor het bezoeken van jullie site dat ik lon en jw in winterse sferen zou treffen. Ben benieuwd in het vervolg. Ik ben ook erg benieuwd in Begzuren.

Enjoy! fijne mensen

• 13 Mei 2009 - 20:40

Marlijn:

Schitterend verhaal en schitterende foto's. Jullie schitteren helemaal, leuk te lezen en te zien !

• 14 Mei 2009 - 22:23

Roland Doorn:

blij dat jullie het naar de zin hebben ook in zwolle geht's richtig los! makortarja.wie veel reist kan veel verhalen daar laat ik het maar bij. gegroet en tot binnenkort

• 26 Mei 2009 - 18:42

Patrick:

Fantastisch plaaties, fantastisch verhaal.

Ik wacht al dagen met smart op de volgende story.

Jullie brengen naar ik hoop toch geen bezoek aan de plaatselijke goelach?