Breaking news! - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu Breaking news! - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu

Breaking news!

Blijf op de hoogte en volg lonneke en jan willem

27 Juli 2012 | Malawi, Mzuzu

Dit is nou zo'n bericht dat je meteen maar even moet lezen. Je wilt volgende week zaterdag namelijk niet verbaast staan te kijken als je ons op hollandse bodem tegenkomt.
Huh? Hoezo, hollandse bodem?
Wij zouden toch tot eind augustus in Malawi blijven?
Nee dus, we komen 4 augustus alweer terug. Maar met goed nieuws en dus ook een goede reden;

Het plan is rond, ons voorwerk in Malawi zit erop. We komen naar huis om weer aan het werk te gaan. We hebben hier alles gedaan wat er nu is te doen en we gaan liever thuis weer aan het werk dan dat we op het strand gaan zitten wachten. Klinkt alsof we een zonnesteek hebben, niet? Nee hoor, we zijn gewoon enthousiast en vol van onze plannen. het liefst gaan we er meteen mee aan de slag. Verder kunnen we ons spaargeld volgend jaar beter gebruiken en kunnen we beter weer aan het werk om ons plan te kunnen bekostigen.

Wat is dan het plan?
Volgend jaar in oktober (dus oktober 2013) vertrekken we voor een onbepaalde tijd naar Nkhata Bay in Malawi. Daar gaan wij een project starten om dove en lichamelijk gehandicapte Malawianen te helpen om zelfstandig een inkomen te kunnen verdienen.
Na onderzoek hebben wij geconcludeerd dat deze groep mensen geen mogelijkheden heeft om voor zichzelf een bestaan op te bouwen. Voor doven zijn er vijf basisscholen in het land, maar helaas geen vervolgonderwijs. Voor gehandicapten is er vooralsnog helemaal niets. Deze groepen staan compleet buiten de maatschappij en mede door onwetendheid en vooroordelen van de bevolking hebben zij ook geen enkele kans. Wij willen deze groep mensen ook een kans geven op een fatsoenlijk leven.
Dit willen we doen door hen op te leiden in het beheren van een winkel en het verkopen van levensmiddelen aan de lokale bevolking. Dit gaan we doen in de vorm van een bakkerij/lunchroom. We geven de doven en gehandicapten lessen in; marketing, administratie, in-en verkoop, produktpresentatie, promotie, horecavaardigheden, hygiene, gezonde voeding, het verbouwen van groente en fruit en natuurlijk leren we ze ook brood bakken. Deze lessen gaan verzorgd worden door Malawianen met gerichte opleiding, die door ons getraind gaan worden, zodat zij vervolgens de dove en gehandicapte werknemers kunnen trainen. Op die manier kan het project voort bestaan zonder onze bemoeienis. Na een aantal jaren kunnen de werknemers die alle vaardigheden onder de knie hebben voor zichzelf beginnen. Zij kunnen dan zelfstandig in hun levensonderhoud voorzien. De duurzaamheid van het hele idee is het aller-allerbelangrijkst. Ontwikkelingssamenwerking is alleen succesvol op het moment dat de ontwikkeling kan voortgaan zonder dat er nog sprake is van hulp uit 'het Westen'.

Waarom dan een bakkerij?
Nou, in eerste instantie wilden we een restaurant met eventueel een guesthouse starten. Uit onderzoek kwam naar voren dat dit zelden tot nooit duurzaam kan zijn, omdat je je altijd moet richten op westerse toeristen en expats om winstgevend te kunnen zijn. Deze doelgroep verwacht een bepaalde standaard, die de Malawianen niet kennen en ook niet leren in verband met cultuurverschillen. De westerse standaard en de Malawiaanse standaard liggen hiervoor te ver uit elkaar (leuke voorbeelden horen jullie nog wel als we thuis zijn).
Een bakkerij daarentegen is ook een Malawiaans begrip en kan ook prima draaien volgens Malawiaanse standaard en zo is er altijd een afzetmarkt. Wij willen onze bakkerij uitbreiden met een lunchroom omdat de toeristen en de blanke mensen hier ons duidelijk gemaakt hebben dat daar echt behoefte aan is. Ze snakken hier naar vers bruinbrood, vers vruchtensap en goeie koffie! Nkhata Bay is een plaats aan het meer waar bijn alle toeristen die door Mlalawi reizen wel een paar dagen doorbrengen. Door ons ook op deze markt te richten, willen we omzet genereren die we vervolgens weer in het project kunnen gebruiken. Non profit dus.

Wij hebben hier heel veel mensen gesproken en onze plannen overlegd. We hebben een aantal erg interessante Malawianen ontmoet die graag met ons willen samenwerken en waar wij ook wel brood in zien. Hahaha! Zo hebben we afspraken met de dovenschool in Embangweni, de Social Welfare office in Nkhata Bay en de Greenshop in Mzuzu. De Greenshop is een Malawiaanse groente-en fruithandel. Bobby is de oprichter en eigenaar en hij heeft op eigen kracht een indrukwekkende tuin aangelegd. Geloof ons, dat is bijzonder, omdat er in dit land echt alleen maar mais en cassave wordt verbouwd. De mensen eten ieder dag nsima (een pap op basis van mais-of cassavemeel) die totaal geen voedingswaarde bevat. Het verbouwen en verkopen van groente en fruit is dus niet alleen voor de toeristische markt, maar dit wil Bobby in samenwerking met ons dus ook onder de lokale bevolking promoten.

Met wie we ook zeker gaan samenwerken zijn Rjimke en Tine. Voor de oplettende lezer al bekende namen. Rjimke en Tine zijn de drijvende krachten achter Stichting Chimwemwe. Een stichting die zich inzet voor het kleuteronderwijs rond Nkhata Bay. Wij hebben de afgelopen weken intensief en gezellig contact met ze gehad. Rjimke en Tine willen volgend jaar weer terug naar Nederland omdat hun projecten al zo goed als zelfredzaam zijn. Zij hebben hier indrukwekkend werk geleverd. Hun voornemen klonk ons als muziek in de oren, omdat hun huis dan volgend jaar vrij zou komen. En wat voor een huis! Met bloed zweet en tranen hebben zij een prachtig huis gebouwd direct aan het mooie Lake Malawi. Na kei- en keiharde onderhandelingen zijn we overeen gekomen dat wij volgend jaar hun huis en hun stichting overnemen. Wij zullen hun project blijven monitoren in Malawi en onder dezelfde stichting starten wij ons project met de doven en gehandicapten. Rjimke en Tine zullen op hun beurt in Nederland contactpersonen zijn voor Stichting Chimwemwe en zo betrokken blijven bij ontwikkelingssamenwerking in Malawi en alles wat zij hier hebben opgezet.

Afgelopen maand zijn we ontzettend veel wijzer geworden (nog wijzer dus!) en ons vooronderzoek is succesvol geweest. We gaan een enerverend jaar tegemoet waarin we ons plan moeten uitwerken en voorbereiden. We moeten hard gaan sparen om in Malawi te kunnen gaan wonen en we gaan er honderd procent tegenaan om fondsen te gaan werven voor de stichting om dit project uit te kunnen voeren.

Sapperdeflap wat een verhaal!
We kijken ernaar uit om jullie in levende lijve enthousiast te maken voor ons project!

Tot gauw! Kusjes Lon en JW.

• 27 Juli 2012 - 13:04

Mathieu:

Good busy, klinkt als een doordacht plan! :)

• 27 Juli 2012 - 13:18

Remona:

Super dat het waarmaken van jullie grootste droom nu echt, echt wordt. Weer een stap dichterbij! Trots op jullie :D Knuf

• 27 Juli 2012 - 13:30

MrReplan:

Goed bezig mensen!
    biertje?
    gr
    jos

• 27 Juli 2012 - 15:23

Aswin:

Klinkt als een solide plan :) goed gedaan!
    En wel super om jullie ook weer snel te zien natuurlijk!

• 27 Juli 2012 - 15:40

Jet En Jeroen:

Wauwie, mooi hoor!!! Nu al zin om een poos te helpen daar! Vandaag fimpjes gekeken van de bay. Mooi daar :-) We kletsen gauw verder in Zwolle, zin in!!!!!! X

• 27 Juli 2012 - 20:49

Marjonneke :

Lieverds,

Dat klinkt heel goed !
    Brood daar zit wat in......zei mijn vader altijd.
    Succes met je project. Ontzettend knap, ben enorm trots op jullie dat jullie dit gaan doen.

Dikke kus van de bakkersdochter

• 27 Juli 2012 - 21:05

Maaike:

Wauw helemaal super!!
    Wat een mooi en uitgewerkt plan al!!
    Nou, kom maar oefenen in Lelystad dan......
    Vind het helemaal niet erg dat jullie eerder terug komen!

• 28 Juli 2012 - 21:16

Karin:

Ik ben echt onder de indruk hoe snel en goed jullie dit allemaal hebben uitgezocht! Klinkt inderdaad als een heel goed plan en ik weet zeker dat jullie het tot een succes zullen maken. Geniet er nog maar even lekker van en dan zien we elkaar snel weer! X

• 30 Juli 2012 - 12:36

Marlijn:

Onwijs gaaf dat jullie dit plan zo snel hebben kunnen rond breien. Het klinkt heel gaaf maar vooral ook super doordacht. Ik heb begrepen dat het huis voldoende kamers heeft zodat Maarten, ik, Anouk en de tweeling straks een keer langs kunnen komen... Nou hopelijk is het goedgekomen met de e-tickets en mogen we de verhalen volgende week idd rechtstreeks van jullie horen. Liefs van een trotse zus !

• 30 Juli 2012 - 14:19

Madelon En Giel:

Na jullie ooit ontmoet te hebben in Indonesie, zijn we jullie blijven volgen. En wat een goed verhaal weer! Zou leuk zijn om jullie project tzt te komen opzoeken tijdens onze wereldreis. We blijven jullie volgen!

Groetjes,

Madelon en Giel

• 02 Augustus 2012 - 15:10

Liesbeth:

Janwillem en Lonneke,
    Wow zeg!Geweldig wat jullie gaan doen volgend jaar en wat jullie al bereikt hebben tot dusver!
    Goede terugreis de komende dagen! en dan aftellen voor volgend jaar!
    Groetjes Liesbeth.

• 24 Augustus 2012 - 08:22

Jolanda:

Hi Lonneke en Jan Willem,

Wat een plannen, hoop dat t allemaal gaat lukken , zoveel te doen daar :-)

Jammer dat ik die groententuin in Mzuzu gemist heb, nemen jullie nog zaden voor ze mee uit nederland? (of mag ik ze aan jullie meegeven als je weer naar Nkhata bay gaat)

Ontzettend veel succes!!

Jolanda (zat bij de vliegende meubelmakers groep in Chimdozwa, hebben elkaar kort gezien)

• 24 Augustus 2012 - 21:40

Annemarie Dekker (zusje Van Joost):

Hi!

Wauw wat een schitterend project! Ik had al het een en ander van Joost gehoord, maar nu ik het zo lees klinkt het erg goed. Ik begin lichtelijk jaloers te worden op jullie plannen. Als ik in de omgeving van Malawi ben, kom ik zeker een keer langs om het project te bezoeken. Ben er erg benieuwd naar.

Heel veel succes met alles!

Groetjes Annemarie