Neema Crafts - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu Neema Crafts - Reisverslag uit Iringa, Tanzania van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu

Neema Crafts

Door: Lon en JW

Blijf op de hoogte en volg lonneke en jan willem

26 Juni 2012 | Tanzania, Iringa

Hallo lieve mensen, daar zijn we weer. Dit keer vanuit Iringa Tanzania. (willen jullie ook nog weten hoeveel graden het hier is? nee? kijk dan niet in het kader links! hahahahah!)
Het gaat goed met ons, heel goed zelfs. Het is geweldig om weer in het Afrikaanse stof te zitten. Het is een feest van herkenning. De humor en de smiles van de mensen zijn als vanouds en ook wij hebben dikke schik.
Even kort over de reis hier naar toe; die verliep prima.
We verblijven hier bij Neema Crafts, waar we in ons eerste reisverslag al kort iets hadden verteld. Inmiddels is Neema uitgegroeid tot een bedrijf met 100 werknemers, allemaal doof of lichamelijk gehandicapt. De werkplaats is enorm uitgebreid. Ze maken nu onder andere papier van olifantendrollen en bananenbladeren, kralen van lege wijnflessen, allerlei textiele werkvormen en aardewerk. Daarnaast is er een spiksplinternieuw guesthouse en een goed restaurant en cafe. Er is ook een conference centre en een business education centre. Het gaat dus erg goed bij Neema.
Het is een mooi voorbeeld voor ons om te zien hoe de gehandicapte mensen geholpen worden. De werknemers leren hier een vak, ze krijgen een opleiding, gezondheidszorg, een salaris en nog het belangrijkst: zelfvertrouwen en respect binnen de Tanzaniaanse gemeenschap. Vele werknemers onderhouden hun familie of hebben hun eigen gezin, iets wat in de Tanzaniaanse cultuur heel belangrijk is.
We hebben hier nu een paar dagen meegelopen en veel mensen gesproken (we zijn al heel creatief met gebarentaal) en daardoor zien we duidelijk hoe ontzettend mega belangrijk dit werk is voor deze groep mensen. Na een lang en boeiend gesprek met Ben en Katy, die Neema Crafts leiden, hebben we het idee dat het voor ons ook mogelijk zou moeten zijn om iets dergelijks in Malawi op te starten. Vol enthousiasme en gewapend met nieuwe kennis en ideeen gaan we nu richting Malawi. Onze volgende afspraak is bij Mathunka in Rumphi. Dat is een eco lodge met verschillende projecten, die wordt gerund door een nederlans stel. Daar kunnen we vast wel wat inside information lospeuteren over wonen en werken in Malawi.

We zijn lekker op dreef en genieten van de Afrikaanse manier van doen! Nog een leuke anekdote als afsluiting:
Gisteren liepen we over straat en daar stond naast de kerk een groepje jongens bij een voetbal en een T-shirt die op de stoep lagen met een beetje geld eromheen gestrooid. Ze spraken ons aan en vroegen ons om sponsoring voor ' water for the prayers'. Wij begrepen de link met de voetbal niet helemaal. Bleek dat ze ' water for the players' bedoelden. De Tanzanianen gebruiken de 'r' en de 'l' willekeurig door elkaar. (zo werden we in de bus ook gevraagd wat wij vonden van de
'presidential erections'!) Maargoed, wij doneerden 50 cent voor wat water voor de ' players' en werden uitgenodigd om om vier uur in het lokale stadion van Iringa naar de wedstrijd te komen kijken. Zo stonden wij keurig om vier uur in een compleet verlaten stadion met alleen een kip en een houten tafel op het veld. Geen spelers en geen publiek te zien!
Waren we nou bedonderd of was gewoon echt iedereen te laat? In Afrika kan het allebei.

Groetjes Lon en JW

• 26 Juni 2012 - 13:36

Mathieu:

Aangezien men bij Neema Crafts mensen een vak leren, kan JW daar niet in de leer?
    ;)

Veel plezier op reis!

• 26 Juni 2012 - 14:23

Marijke:

Klinkt allemaal heel hoopgevend. Ben benieuwd wat er nog meer in het vat zit. Of zit er water in het vat? Ha,ha!

• 26 Juni 2012 - 16:06

Jet:

Wauw JW en Lon, mooie ervaringen :-) Het 'straalt' ook van de foto's af, de lol die de mensen, en jullie dus ook! Mooi initiatief Neema.. en dat voetbalverhaal... hahahaha dat is ook weer zo Afrika. Hebben jullie die ene kip nog geslacht?
    Happy travels vanuit Zwollywood waar het, geloof het of niet, 22 graden is MET zon... x

• 26 Juni 2012 - 17:27

Aswin:

Hee lieve lon en jw,

Wat fijn dat alles goed is en dat jullie er al weer zo "in" zitten. Wat een mooie foto's! Het plezier straalt er inderdaad af! Mooi!
    Liefs vanuit hollandia!

• 26 Juni 2012 - 20:33

Ewout En Leila:

We genieten van jullie verhalen en foto's en natuurlijk van jullie hopen te bereiken. succes!

• 27 Juni 2012 - 19:54

Marlijn:

Klinkt en ziet er inderdaad uit (alleen maar 'big smiles' op de foto's) als een heel goed initiatief daar. Dit kunnen jullie vast ook bewerkstelligen. Ik krijg zelf ook steeds meer het gevoel / de overtuiging dat jullie daar thuis komen / zijn... Liefs

• 30 Juni 2012 - 15:53

Marian:

Lieve Lon en JW!
    Wat super dat jullie weer heerlijk aan het reizen zijn, en wat een mooi plan om nu eindelijk jullie wens om in Afrika te gaan wonen te gaan realiseren! Ik zal jullie belevenissen op de voet volgen en over 6 weken ook mijn belevenissen in ons geliefde Mataram met jullie delen! Eens kijken of onze rumah nog niet ingestort is ;-) Hoewel ik mij een eenzame giraffe in de dierentuin zal voelen zo zonder jullie ;-) gelukkig heb ik Carlie bij me!!
    Liefs en geniet! xx

• 02 Juli 2012 - 09:12

Karin:

Klinkt allemaal super! Wat een mooi project is Neema Crafts. Goed begin van jullie reis! Ik weet zeker dat jullie boordevol inspiratie terug gaan komen! Veel plezier! X

• 02 Juli 2012 - 18:02

Hanneke:

Hallo Lonneke en JW,
    Schitterend dat jullie het gewoon aandurven om in zo'n avontuur te stappen! Je eigen talenten inzetten om anderen een beter leven te geven, een prachtige droom. Het wordt ongetwijfeld vallen en opstaan, maar met deze voorbereiding komen jullie straks beslagen ten ijs.
    Heel veel succes en plezier op deze speciale missie.
    Hartelijke groeten,
    Hanneke Broekhuizen

• 04 Juli 2012 - 16:19

Jacob En Ina:

Dag Jan Willem en Lonneke,

We zijn onder de indruk van jullie plannen.
    Na zoveel voorbereidingen gaat het jullie lukken.
    Heel veel succes met alles wat jullie gaan
    doen en het nemen van allerlei beslissingen.
    En natuurlijk ook veel plezier gewenst.