nog drie dagen voor vertrek - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu nog drie dagen voor vertrek - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van lonneke en jan willem zutphen/ hasselt - WaarBenJij.nu

nog drie dagen voor vertrek

Door: Lon en JW

Blijf op de hoogte en volg lonneke en jan willem

18 Juni 2012 | Nederland, Zwolle

Aanstaande donderdag stappen we weer op het vliegtuig. Wederom gaat de reis naar Afrika; Tanzania en Malawi deze keer.
We nemen de slippers en zwembroek wel mee, maar verwachten deze keer toch wat drukker te zijn dan voorgaande reisjes naar het door ons geliefde continent. We are on a mission!

Zoals vele van jullie weten hebben we het nu echt in onze bol gekregen. We zijn echt van plan om naar Malawi te verhuizen!
Het duurt nog wel even voordat we daadwerkelijk weg zijn, maar we zouden graag in 2013 voor onbepaalde tijd naar Malawi vertrekken. Om dat allemaal een beetje soepel te laten verlopen, gaan we nu deze zomer naar Malawi toe om uit te vogelen hoe we het kunnen realiseren.

Zittend op onze riante bank in ons huisje in Zwolle dromen we er al jaren van om eens wat voor de bevolking in Afrika te kunnen doen. We hebben op onze vorige reizen veel gezien en ervaringen op gedaan in vrijwilligerswerk. We hebben ons de afgelopen jaren verdiept in ontwikkelingssamenwerking en we denken er nu klaar voor te zijn. We weten wat we absoluut niet willen en wat we niet moeten doen en we denken zelfs te weten wat we dus nu wel moeten doen. We moeten naar Afrika toe en daar aan de mensen die we willen helpen vragen hoe we dat het beste kunnen doen.

De tickets zijn gekocht. Het speurwerk op Internet is gedaan en we hebben veel contacten gelegd met mensen uit het vak in Malawi. We hebben afspraken gemaakt met enthousiaste mensen die zich ook inzetten voor het lot van de mensen die het slecht hebben in Malawi.
We willen ons richten op de mensen die in de reguliere hulpprogramma's vaak (onbewust) worden buitengesloten. Dan denken we aan invaliden, doven en albino's die geen toegang hebben tot scholen, banen en acceptatie in de maatschappij van Malawi.
We willen in gesprek met deze groep mensen en samen met hen een plan maken hoe we het leven voor hen kunnen veraangenamen.

We vliegen naar Dar es Salaam in Tanzania en gaan via land verder naar Malawi. Behalve dat deze route veel goedkoper is, geeft het ons ook de mogelijkheid om een weekje mee te lopen bij Neema Crafts. Bij de oplettende lezer met een heel goed geheugen gaat er nu misschien een belletje rinkelen. We zijn op onze eerste reis nl. ook bij Neema geweest en hebben daar toen ook over geschreven. We zijn er nu (zo'n 6 jaar later) nog van onder de indruk.

www.neemacrafts.com
Neema Crafts is begonnen als werkplaats waar lichamelijk gehandicapte en dove Tanzanianen zichzelf kunnen ontwikkelen. Inmiddels is het uitgegroeid tot een centrum met grote bekendheid waar vele Tanzanianen met beperkingen nu een kans krijgen.

Daar zullen we dus onze ogen goed openhouden en we hebben afspraken met de eigenaren (een engels stel) om ons te helpen met onze plannen.

Van daaruit gaan we verder naar Malawi, waar we ook verschillende projecten gaan bezoeken en bij Nederlanders die daar wonen op bezoek gaan. We willen op deze manier zoveel mogelijk te weten komen over het leven in Malawi en de doelgroep waarvoor we ons willen inzetten.

We zijn onze reizen ooit begonnen in Malawi en nu gaan we dus weer terug. De belangrijkste reden daarvoor zijn de Malawianen zelf. Ze noemen Malawi niet voor niets 'the warm heart of Africa'. Op al onze omzwervingen zijn we nooit meer zo'n vriendelijk volk en zulke gastvrije mensen tegengekomen. De Malawianen houden van reggae en hebben humor. Dat was voor ons doorslaggevend! We zoeken niet meer en hebben nu besloten ons op Malawi te richten. Er schijnt geen benzine in het land te zijn, dus wie weet komen we geen steek verder, maar dat lezen jullie dan wel weer op dit blog.

ED gaat niet mee, die heeft geen zin en is trouwens ook niet welkom.
Wie weet maakt hij zelf nog wel een snoepreisje tijdens onze afwezigheid...

Tot schrijfs!
Lon en JW

• 18 Juni 2012 - 19:37

Cath:

Veel plezier, lichtelijk jaloers ben ik ontzettend benieuwd naar alle ontwikkelingen!

• 18 Juni 2012 - 19:53

Wanda :

Gaaaf!
    Leuk joh smul nu al weer van jullie wilde plannen en mooie schrijfstijl!
    Heel veel geluk plezier humor en gezondheid toegewenst!

• 18 Juni 2012 - 20:39

Dennis, Henrike En Ella Overkempe:

O jee, hoe moeten we het zonder JW's heerlijke versgebakken broden van de C1000 doen?
    Veel plezier en maak ons niet al te jaloers met jullie verhalen en foto's.

• 19 Juni 2012 - 05:25

Annie Ter Wee:

Jw en lonneke heel veel plezier met jullie reis. Ik hoop dat jullie gezond en wel terug komen en jw ik ga je zekers missen bij de c1000

• 19 Juni 2012 - 06:31

Moon:

Ed is van harte welkom om mee te komen naar Wacken met mij :D

En voor jullie, heel veel plezier!!

• 19 Juni 2012 - 09:07

Sarah Mulders:

Hey!

Dat is best cool wat jullie gaan doen! Ik werk in Nederland hier met lichamelijke gehandicapten, het heet Fokus wonen. Het is een soort systeem dat mensen dan zelfstandig wonen (die het nog kunnen) en ze assistentie krijgen van verzorgers (ik dus) zonder diploma! Als je ergens vast komt te zitten en wat contacten of tips nodig hebt over deze doelgroep, you know where to find me! :)

Good luck you two!

• 19 Juni 2012 - 09:58

Wiep & Jannie:

Veel plezier en succes met alles!!! We zijn heel benieuwd naar jullie ervaringen!

• 19 Juni 2012 - 10:24

Monica Menalda:

Een hele goede reis gewenst en succes met de voorbereiding van de grote stap.Heel stoer hoor . liefs Monica

• 19 Juni 2012 - 19:24

Ingeloes:

Yes, goed verhaal. Jullie hebben een duidelijk plan van aanpak en motivatie uiteen gezet. Hulde.
    Ik bewonder jullie stap en kan niet wachten op de verhalen. Heel veel succes, be save!XXX

• 20 Juni 2012 - 14:11

Fam. Van Eijnsbergen:

We wensen jullie een hele goede tijd toe!!
    En we zien er naar uit jullie ervaringen te volgen via deze reisverslagen.

• 23 Juni 2012 - 18:38

Hey Lieverds:

Wat ontzettend bijzonder wat jullie gaan doen. Heel veel succes!! Groetjes Janine.

• 27 Juni 2012 - 19:44

Marlijn:

Ik blijf het een goed doordacht en indrukwekkend plan vinden, top! Heel veel plezier en succes bij het verder uitkristalliseren gedurende de komende 2 maanden. Liefs